لِلعِبادَةِ فَعَبَدتُکَ.۱
۰.معبودا! تو را نه از ترس مجازاتت عبادت مىکنم و نه به شوق پاداشت؛ بلکه چون تو را شایسته پرستش یافتم، عبادتت مىکنم.
در این مرتبه از اخلاص، عبادت کننده برای تأمین منافع دنیوی یا اخروی خود، خدا را عبادت نمیکند؛ بلکه چون او را شایسته عبادت و بندگی میداند، عبادت مینماید.
دلیل شایستگی خداوند سبحان برای عبادت، نعمتهایی است که به انسان ارزانی داشته است. در این باره از امام رضا علیه السلام روایت شده که فرمود:
۰.لَو لَم یُخَوِّفِ اللهُ النّاسَ بِجَنَّةٍ وَ نارٍ، لَكانَ الواجِبُ أن یُطیعوهُ وَ لا یَعصوهُ؛ لِتَفَضُّلِهِ عَلَیهِم وَ إحسانِهِ إلَیهِم وَ ما بَدَأَهُم بِهِ مِن إنعامِهِ الَّذی مَا استَحَقّوهُ.۲
۰.اگر خداوند مردم را به بهشت و دوزخی هم وعده و وعید نمیداد، باز لازم بود که از او اطاعت کنند و نافرمانیاش نکنند؛ زیرا به آنان تفضّل و نیکی فرموده و نعمتهایش را در اختیارشان گذاشته است، بی آن که استحقاق آن را داشته باشند.
امام زین العابدین علیه السلام در این باره میفرماید:
۰.إنّی أكرَهُ أن أعبُدَ اللهَ وَ لا غَرَضَ لی إلّا ثَوابُهُ، فَأَكونَ كَالعَبدِ الطَّمِعِ المُطَمَّعِ؛ إن طَمِعَ عَمِلَ وَ إلّا لَم یَعمَل، وَ أكرَهُ أن لا أعبُدَهُ إلّا لِخَوفِ عِقابِهِ، فَأَكونَ كالعَبدِ السّوءِ؛ إن لَم یَخَف لَم یَعمَل.
۰.خوش ندارم که خدا را عبادت کنم و از آن هدفی نداشته باشم جز [رسیدن به] پاداش او؛ زیرا در این صورت، مانند برده طمعکارم که اگر به چیزی چشم داشته باشد، کار میکند، و گرنه کار نمیکند. همچنین خوش ندارم