از این رو، کسی را میتوان از نظر اعتقادی موحّد شمرد که به سه چیز، معتقد باشد: اوّلاً ذات خدا یکی است. ثانیاً صفاتش عین ذات اوست و ثالثاً همه پدیدههای جهان هرچند با واسطه، مستند به او هستند و خدای متعال، پدید آورنده همه چیز است.
مشرک اعتقادی نیز سه گونه است: مشرک در ذات خدا (کسی که برای خداوند، شریک قائل است)، مشرک در صفات خدا (کسی که صفات او را زائد بر ذات میداند) و مشرک در افعال (کسی که بخشی از پدیدههای جهان را به غیر خدا مستند میکند).
گفتنی است که گروهی از مشرکان معاصر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله، مشرک افعالی بودند. آنها خالقیت، مالکیت، حاکمیت و ربوبیّت خدای یگانه را قبول داشتند. از این رو، قرآن تصریح میفرماید که آنها آفریدگار زمین و آسمانها را «اللّٰه» میدانستند:
۰.(وَ لَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ السَّمَوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ لَیَقُولُنَّ اللهُ فَأَنَّى یُؤْفَكُونَ.۱
۰.اگر از ایشان بپرسی: «چه کسی آسمانها و زمین را آفریده و خورشید و ماه را [چنین] رام کرده است؟»، حتماً خواهند گفت: اللّٰه. پس چگونه [از حق] باز گردانیده میشوند؟).
همچنین آنان معتقد بودند که آفریدگار انسان، اللّٰه است:
۰.(وَ لَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَهُمْ لَیَقُولُنَّ اللهُ.۲
۰.اگر از آنان بپرسی: «چه کسی آنان را خلق کرده است؟»، مسلّماً خواهند گفت: اللّٰه).
همچنین آنان اعتقاد داشتند که فرو فرستنده باران، «اللّٰه» است: