یک. برخی، معنای آن را روشن دانسته و معنایی برایش ذکر نکردهاند.
دو. برخی، به ذکر معنای کنایی آن اکتفا کردهاند، مانند اشاره به رخدادی بزرگ.
سه. برخی، به بیان مقدار آن - یعنی فاصله طلوع و غروب - اکتفا کردهاند.
چهار. برخی گفتهاند معنای این واژه در لغت، مطلق زمان است و در عرف مردم، روز، به زمان میان طلوع و غروب خورشید گفته میشود و در شرع، عبارت است از طلوع سپیده صادق (فجر دوم) تا غروب.
بنا بر این، میتوان گفت کلمه «یوم» در آغاز به معنای بخشی از زمان یا فاصله میان طلوع و غروب خورشید بوده؛ ولی به تدریج با قرینه در معانی مختلفی به کار رفته است.
* کاربردهای «یوم» در قرآن: این واژه در قرآن ۴۷۵ بار آمده و گاه در امور مربوط به انسان و گاه در امور منسوب به خدای سبحان به کار رفته است:
واژه «یوم» در امور مرتبط با انسان، در قرآن در شش معنا به کار رفته است: زمان، روز عرفی در برابر شب، روز شرعی، مجموع روز و شب، زمان حال، و اوقات جا به جایی قدرتهای سیاسی.
«یوم» منسوب به خدای سبحان، در قرآن در پنج معنا به کار رفته است: ایّام اللّٰه (مقاطع عبرتآموز تاریخ)، یوم ربوبی (هزار سال)، مطلق زمان، مقاطع خاصّی از زمان، و روز قیامت - که فراوانی بیشتری دارد - .
با در نظر گرفتن کاربردهای قرآنی «یوم» میتوان به این جمعبندی رسید که این واژه برای بخشی از زمان وضع شده و در زبان، کاربردهای متعدّدی دارد؛ ولی قرآن با توسعه معنایی، آن را در موارد افزونتری به کار برده است که قرینههای جانبی، مقصود را روشن میکنند.
تفسیر ( الدّینِ)
* واژهپژوهی «دین»: این واژه از مادّه «د ی ن» بوده، به عقیده برخی، مصدر و به