محدود او را از میان نمیبرد؛ بلکه انسان، مالک حقیقی تواناییهای خویش است، امّا در طول مالکیت خداوند سبحان و نه در عرض آن. بنا بر این، لازمه اعتقاد به مالکیت مطلق الهی، سلب اختیار از انسان نیست تا برهانی برای عقیده به جبر گردد.
* برکات عقیده به مالکیت الهی: اعتقاد به مالکیت مطلق الهی، برکات فراوانی در عرصه اخلاق و عمل انسان دارد، مانند: آسان شدن انفاق، پرهیز از اتراف و اسراف، و مستقل ندیدن خود در فرمانروایی.
* قرائت «مالک»: در این باره چند مطلب، شایان توجّه است:
یک. در سوره حمد، قرائت «مالک» با الف و «مَلِک» بدون الف، صحیح است.
دو. شماری از قاریان کهن، کلمه یاد شده را با الف و شماری دیگر، بدون الف قرائت کردهاند.
سه. شماری از مفسّران گذشته و معاصر، بر پایه وجوهی اجتهادی، قرائت با الف را ترجیح دادهاند و برخی قرائت بدون الف را ارحج دانستهاند؛ ولی چنان که در واژهشناسی این کلمه توضیح دادیم، در مالکیت حقیقی، تفاوتی میان معنای «مالک» و «مِلک» وجود ندارد.
چهار. جمهور فقهای فریقین قائل اند که قرائت نماز، بر اساس هر یک از قرائات هفتگانه جایز است و با توجّه به این که اهل بیت علیهم السلام قرائتهای معاصر خود را تأیید کردهاند، نمازگزار مخیّر است در سوره حمد، «مالک» را بدون الف یا با الف قرائت کند.
تفسیر (یَومِ)
* واژهشناسی «یوم»: این واژه، ظرف زمان و جمع آن، «أیّام» است. در تبیین معنای این کلمه، واژهشناسان دیدگاههای متفاوتی دارند: