279
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

اساس آیات متعدّدی۱ در آن جا از هر چه بخواهند، بهره می‏برند:

۰.(لَهُم مَا یَشَاءُونَ عِندَ رَبِّهِمْ ذَلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْکبِیرُ.۲

۰.هر چه بخواهند، نزد پروردگارشان براى آنها فراهم است. این است فضل [و بخشش] بزرگ).

از این آیات می‏توان برداشت نمود که هر یک از اهل بهشت، در واقع، نماینده خداى سبحان در فرمان‏روایی مطلق خواهند بود.

در روایتى در توصیف اهل بهشت، از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل شده که فرشته از جانب خداوند سبحان نزد آنها مى‏آید و پس از ابلاغ سلام خدا، نامه او را تحویل آنها مى‏دهد. متن نامه این است:

۰.مِنَ الحَیَّ القَیّومِ الَّذی لا یَموتُ إلَى الحَیَّ القَیّومِ الَّذی لا یَموتُ! أمّا بَعدُ، فَإنّى أَقولُ لِلشَیءِ کُن فَیَکونُ وَ قَد جَعَلتُکَ الیَومَ تَقولُ لِلشَّیءِ کُن فَیَکونُ.۳

۰.از زنده بر پا دارنده نامیرا، به زنده بر پا دارنده نامیرا. امّا بعد، من به چیزی می‏گویم: «پدید بیا» و آن پدید می‏آید. امروز، تو را این ‏گونه قرار دادم که به چیزی بگویی: «پدید بیا» و آن پدید بیاید.

گفتنى است که این روایت از نظر سند، ضعیف است و در منابع روایی هم نیامده است؛ ولی مضمون ذیل آن، مورد تأیید آیاتى است که بدانها اشاره شد.

بهشتیان، نه‏تنها هر چه بخواهند براى آنان فراهم است، بلکه خداوند منّان، نعمت‏هایى را که در اختیارشان قرار مى‏دهد، بیش از دلخواه و فوق تصوّر آنان است. آیات زیر، به روشنى بر این معنا دلالت دارند:

۰.(لَهُم مَا یَشَاءُونَ فِیهَا وَ لَدَیْنَا مَزِیدٌ.۴

1.. ر. ک: نحل: آیۀ ۳۱ و فرقان: آیۀ ۱۶ و شورا: آیۀ ۲۲ و ق: آیۀ ۳۵ و فصّلت: آیۀ ۳۱.

2.. شورا: آیۀ ۲۲.

3.. شرح الأسماء الحسنىٰ: ج۲ ص۸۰.

4.. ق: آیۀ ۳۵.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
278

بر اساس آنچه مفسّران گفته‏اند، «ورود» در این جا به معناى دخول نیست؛ بلکه به معناى حضور و اشراف است و این، همان چیزى است که در روایات، به «صراط» تعبیر شده است؛ یعنى پُلى که روى دوزخ کشیده مى‏شود و همه باید از آن عبور کنند. مؤمنان به نسبت درجات ایمان و عمل صالحى که دارند، با سرعت از آن مى‏گذرند؛ ولى مجرمان در دوزخ سقوط مى‏کنند. این معنا در ادامه آیه‏اى که گذشت، آمده است:

۰.(ثُمَّ نُنَجِّى الَّذِینَ اتَّقَوا وَ نَذَرُ الظَّالِمِینَ فِیهَا جِثِیًّا.۱

۰.سپس آنها را که تقوا پیشه کردند، از آن رهایى مى‏بخشیم و ظالمان را در حالى که [از ضعف و ذلّت] به زانو در آمده‏اند، در آن رها مى‏سازیم).

آیات دیگرى نیز به عبور از «صراط» اشاره دارند؛۲ امّا در روایات، این موضوع، با صراحت بیان شده است. از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل شده است که فرمود:

۰.إنَّ الصِّراطَ بَینَ أظهُرِ جَهَنَّمَ دَحضُ مَزَلَّةٍ.۳

۰.همانا صراط بر روى جهنّم کشیده شده و لغزنده است.

همچنین از امام على علیه السلام روایت شده که مى‏فرماید:

۰.وَ اعلَمُوا أنَّ مَجازَ کُم عَلَى الصِّراطِ وَ مَزالِقِ دَحضِهِ وَ أهاویلِ زَلَلِهِ وَ تاراتِ أهوالِهِ!۴

۰.بدانید که گذر شما از صراط است و از لغزشگاه‏هاى آن و هراس‏هاى لغزیدن‏هایش و وحشت‏هاى متناوبش!

دو. رفتن به سوی جایگاه نیکوکاران

در این مرحله، نیکوکاران با گذر از «صراط»، وارد بهشت جاوید می‏شوند و بر

1.. مریم: آیۀ ۷۲.

2.. ر. ک: فجر: آیۀ ۱۲ و یس: آیۀ ۶۶.

3.. کنز العمّال: ج۱۴ ص۳۸۶ ح۳۹۰۳۴.

4.. نهج البلاغة: خطبۀ ۸۳.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2481
صفحه از 687
پرینت  ارسال به