اساس آیات متعدّدی۱ در آن جا از هر چه بخواهند، بهره میبرند:
۰.(لَهُم مَا یَشَاءُونَ عِندَ رَبِّهِمْ ذَلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْکبِیرُ.۲
۰.هر چه بخواهند، نزد پروردگارشان براى آنها فراهم است. این است فضل [و بخشش] بزرگ).
از این آیات میتوان برداشت نمود که هر یک از اهل بهشت، در واقع، نماینده خداى سبحان در فرمانروایی مطلق خواهند بود.
در روایتى در توصیف اهل بهشت، از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل شده که فرشته از جانب خداوند سبحان نزد آنها مىآید و پس از ابلاغ سلام خدا، نامه او را تحویل آنها مىدهد. متن نامه این است:
۰.مِنَ الحَیَّ القَیّومِ الَّذی لا یَموتُ إلَى الحَیَّ القَیّومِ الَّذی لا یَموتُ! أمّا بَعدُ، فَإنّى أَقولُ لِلشَیءِ کُن فَیَکونُ وَ قَد جَعَلتُکَ الیَومَ تَقولُ لِلشَّیءِ کُن فَیَکونُ.۳
۰.از زنده بر پا دارنده نامیرا، به زنده بر پا دارنده نامیرا. امّا بعد، من به چیزی میگویم: «پدید بیا» و آن پدید میآید. امروز، تو را این گونه قرار دادم که به چیزی بگویی: «پدید بیا» و آن پدید بیاید.
گفتنى است که این روایت از نظر سند، ضعیف است و در منابع روایی هم نیامده است؛ ولی مضمون ذیل آن، مورد تأیید آیاتى است که بدانها اشاره شد.
بهشتیان، نهتنها هر چه بخواهند براى آنان فراهم است، بلکه خداوند منّان، نعمتهایى را که در اختیارشان قرار مىدهد، بیش از دلخواه و فوق تصوّر آنان است. آیات زیر، به روشنى بر این معنا دلالت دارند:
۰.(لَهُم مَا یَشَاءُونَ فِیهَا وَ لَدَیْنَا مَزِیدٌ.۴