259
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

۴. هنگام تشکیل دادگاه قیامت

حوادثى که هنگام داورى خداى سبحان میان بندگان پدید مى‏آیند، چهارمین صحنه ظهور فرمان‏روایی مطلق او در روز جزا هستند. رابطه فرمان‏روایی مطلق الهى و داورى او به روشنى در این آیه دیده می‏شود:

۰.(الْمُلْكُ یَوْمَئِذٍ للهِ یَحْکمُ بَیْنَهُمْ فَالَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصّٰالِحَاتِ فِى جَنّٰاتِ النَّعِیمِ.۱

۰.آن روز، فرمان‏روایى ویژه خداست. میان آنان داورى مى‏کند. پس کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده‏اند، در بهشت‏هاى پُرنعمت‏ اند).

روشن است که مالکیت حقیقى و فرمان‏روایی مطلق در دنیا و آخرت، ویژه خداست و اختصاصى به روز جزا ندارد؛ ولی از آن جا که خداوند به اقتضاى حکمتش اذن داده که در دنیا مالکان و حاکمان دیگرى نیز خودنمایى کنند، فرمان‏روایی مطلق الهى بر همگان ظاهر نیست؛ امّا در روز جزا، هنگام رسیدگى به کارهاى نیک و بد انسان، صحنه‏هایى پدید مى‏آیند که اختصاص «مِلک» و «مُلک» به خداى سبحان بر همگان آشکار مى‏گردد. در این جا شمارى از برجسته‏ترینِ این صحنه‏ها معرّفی می‏شوند:

یک. به صف ایستادن اهل محشر در سکوت

نخستین حادثه‏اى که هنگام داورى در «یوم الدین»، فرمان‏روایی مطلق الهى را به نمایش مى‏گذارد، صف کشیدن فرشتگانى است که کاملاً خاموش اند، مى‏برند، مگر آن که اجازه سخن گفتن از جانب خداى سبحان براى آنها صادر شود:

۰.(یَوْمَ یَقُومُ الرُّوحُ۲ وَ الْمَلَائِکةُ صَفّاً لَا یَتَکلَّمُونَ إلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَانُ وَ قالَ صَوَاباً.۳

1.. حج: آیۀ ۵۶.

2.. روح در این جا به جبرئیل، یا رئیس فرشتگان، یا موجود شریفى از غیر جنس فرشته تفسیر شده است (ر. ک: مجمع البیان: ج‏۱۰ ص۶۴۶).

3.. نبأ: آیۀ ۳۸.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
258

‏اند، یا باید از نور دیگران استفاده کنند و یا در تاریکى سرگردان بمانند؛ امّا از آن جا که بهره‏گیرى از نور دیگران در قیامت امکان‏پذیر نیست، تبهکاران، چاره‏اى جز حیرت و سرگردانى در ظلمتِ قیامت ندارند:

۰.(یَوْمَ یَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَ الْمُنَافِقَاتُ لِلَّذِینَ ءَامَنُوا انظُرُونَا نَقْتَبِسْ مِن نُّورِکمْ قِیلَ ارْجِعُوا وَرَآءَکمْ فَالْتَمِسُوا نُورًا.۱

۰.روزى که مردان و زنان منافق به مؤمنان مى‏گویند: نظرى به ما بیفکنید تا از نور شما پرتوى برگیریم! [به آنها] گفته مى‏شود: به پشت سر خود باز گردید و نوری درخواست کنید).

د - فرار از نزدیکان

ترس از رسوایى نزد خویشاوندان از یک سو و کوتاهى در باره حقوق آنان از سوى دیگر، سبب مى‏شود که مجرمان، از نزدیک‏ترین بستگان خود فرار مى‏کنند:

۰.(یَوْمَ یَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِیهِ * وَ اُمِّهِ وَ أَبِیهِ * وَ صَاحِبَتِهِ وَ بَنِیهِ * لِکلِّ امْرِىءٍ مِّنْهُمْ یَوْمَئِذٍ شَأْنٌ یُغْنِیهِ.۲

۰.در آن روز که انسان از برادر خود مى‏گریزد * و از مادر و پدرش * و از زن و فرزندانش * در آن روز، هر یک از آنها وضعى دارد که او را کاملاً به خود مشغول مى‏سازد).

همه این ویژگى‏ها و دیگر ویژگی‏هایی که براى مجرمان در قیامت پدید مى‏آید مانند گاز گرفتن دست‏ها،۳ سرافکندگى و تقاضاى بازگشت،۴ و حسرت و پشیمانى۵ در حقیقت، جلوه‏هاى فرمان‏روایی «مالک یوم الدین» اند.

1.. حدید: آیۀ ۱۳.

2.. عبس: آیۀ ۳۴ ـ ۳۷.

3.. ر. ک: فرقان: آیۀ ۱۷.

4.. ر. ک: سجده: آیۀ ۱۲.

5.. ر. ک: مریم: آیۀ ۳۹.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2176
صفحه از 687
پرینت  ارسال به