اوّل: باعظمت بودن این سوره و برابر بودن آن با قرآن بزرگ،
دوم: داشتن عنوان شریفترین ذخیره در گنجینههاى عرش الهى (با توجّه به این که در روایات اهل بیت علیهم السلام عرش الهى به علم خدا تفسیر شده است، مقصود از شریفترین چیز در گنجینههاى عرش الهى، باارزشترین معارف الهى است)،
سوم: ممتاز بودن خاتم انبیا صلی الله علیه و آله در دریافت این سوره.
۷. تقسيم شده ميان آفريدگار و آفريده
یکى از ویژگیهای سوره حمد - که در روایات متعدّدى بر آن تأکید شده - ، این است که این سوره میان آفریدگار و آفریدگان، تقسیم شده است. از پیامبر صلی الله علیه و آله روایت شده است که خداوند متعال فرمود:
۰.قَسَمتُ فاتِحَةَ الكِتابِ بَینی وَ بَینَ عَبدی؛ فَنِصفُها لی وَ نِصفُها لِعَبدی، وَ لِعَبدی ما سَأَلَ.۱
۰.سوره حمد را میان خود و بندهام قسمت کردم: نیمی از آن براى من و نیمِ دیگرش از آنِ بنده من است و براى بندهام، هر چه بخواهد، هست.
بدیهى است که جمله «نیمى از آن، براى من است و نیمى دیگرش از آنِ بنده من»، به این معنا نیست که نیمى از سوره حمد به سود خداست؛ زیرا خداوند متعال، نیازى به عبادت انسان ندارد که از آن سود ببرد؛ بلکه این تقسیمبندى، اشاره به آن است که نیمى از این سوره، ستایش آفریدگار است و نیمى از آن، مربوط به درخواستهاى بنده از او؛ ولى تنها کسى که از تلاوت این سوره سود مىبَرَد، بنده است. از این رو، با تلاوت هر جمله از آن، عنایت ویژهاى از جانب خداوند متعال به انسان تعلّق مىگیرد که ذیل عنوان «فضیلت تلاوت»، آن را بیان خواهیم کرد.