همگان آشکار مىگردد.
براى توضیح این مطلب، توجّه به دو نکته ضرورى است:
اوّل. مالکیت حقیقى و فرمانروایی فراگیر الهى، به روز جزا اختصاص ندارد؛ زیرا براى او همتایى در «مِلک» و «مُلک» نیست:
۰.(وَ لَم یَکُن لَّهُ شَرِیكٌ فِى الْمُلك.۱
۰.شریکى در فرمانروایی ندارد).
بنا بر این، تأکید بر مالکیت و فرمانروایی خداى سبحان در روز قیامت، به معناى آن است که در این روز، پردهها کنار مىروند،۲ دیدهها تیزبین مىگردند۳ و موانع ظهور مالکیت الهى از بین مىروند و بدین سان، فرمانروایی فراگیر الهى بر همگان ظاهر مىگردد:
۰.(لِّمَنِ الْمُلْكُ الْیَومَ لِلّٰهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ.۴
۰.[و ندا داده مىشود:] امروز، فرمانروایی از آنِ کیست؟ براى خداوند یکتاى چیره بر همه است).
دوم. اکثر قریب به اتّفاق نامهاى روز قیامت، و اوصاف و ویژگىهایى که در قرآن براى این روز بیان شده، به جلوهگاههاى مالکیت خداوند سبحان و فرمانروایی فراگیر او در روز جزا اشاره دارند و در واقع، تفسیر آیه (مَالِكِ یَومِ الدِّینِ) اند.
مبحث چهارم: جلوهگاههای مالکیت الهی
دورنمایى از تجلّی مالکیت و فرمانروایی خداى سبحان در روز جزا را مىتوان در آیاتى که این روز را به تصویر کشیدهاند، مشاهده کرد. این آیات را به پنج