231
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

او هرگز نمى‏توانست برادرش را مطابق حکم پادشاه [مصر] بگیرد، مگر آن که خدا بخواهد).

ابن کثیر گفته: «دین» در این آیه به معناى حکم و مقصود از «دین المَلِک» حکم پادشاه مصر است.۱

با تأمّل در کاربردهاى کلمه «دین» در قرآن، مى‏توان به این نتیجه دست یافت که این کلمه در این کتاب آسمانى، فقط در دو معنا به کار رفته است و معانى دیگر به آن دو باز مى‏گردند:

معنای اوّل، «برنامه زندگی» است. هر مکتبى - حق باشد یا باطل - براى زندگى انسان، برنامه و مقرّراتى دارد. مجموع مقرّرات اعتقادى، اخلاقى و عملى هر مکتب، «دین (آیین)» نامیده مى‏شود. این تعریف از «دین» به روشنى از آیه زیر قابل استنباط است:

۰.(لَکمْ دِینُکمْ وَلِىَ دِینِ.۲

۰.آیین شما، براى خودتان و آیین من، براى خودم!).

مقرّرات پذیرفته شده زندگى، از آن جهت «دین» نامیده مى‏شوند که جمعى از مردم عملاً در برابر آن، خضوع دارند و از آن اطاعت مى‏نمایند.

بنا بر این، در آیاتى که «دین» در آنها به معناى «اطاعت» تفسیر شده مانند: (وَیَکونَ الدِّینُ کُلُّهُ لله؛۳ تا دین [و پرستش] همه مخصوص خدا باشد)، (مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ؛۴ در حالی که دین خود را برای او خالص کنند) و (لَا إِکرَاهَ فِى الدِّینِ؛۵ در

1.. ر. ک: تفسیر القرآن العظیم، ابن کثیر ج۴ ص۳۴۴.

2.. کافرون: آیۀ ۶.

3.. انفال: آیۀ ۳۹.

4.. بیّنه: آیۀ ۵.

5.. بقره: آیۀ ۲۵۶.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
230

۲. جزا (کیفر و پاداش)

واژه «دین» بیست بار به معناى جزا (کیفر و پاداش) در قرآن به کار رفته است، مانند این دو آیه که بیشتر مفسّران، واژه «دین» را در آنها به معنای جزا گرفته‏اند:

۰.(مَالِك یَوْمِ الدِّینِ.۱

۰.مالک روز جزاست).

۰.(هَذَا یَوْمُ الدِّینِ.۲

۰.این، روز جزاست!)

۳. فرمانبرى

واژه «دین» دوازده بار، در قرآن به معناى طاعت و فرمانبرى به کار رفته است، مانند آیه زیر که برخی از مفسّران،۳ واژه «دین» در آن را به این معنا گرفته‏اند:

۰.(وَ لَهُ مَا فِى السَّمَوَاتِ وَ الأَرْضِ وَ لَهُ الدِّینُ وَ اصِبًا أَفَغَیْرَ اللهِ تَتَّقُونَ.۴

۰.آنچه در آسمان‏ها و زمین است، از آنِ اوست و فرمانبری همواره از آنِ اوست. آیا از غیر او مى‏ترسید؟!).

۴. حُکم

واژه «دین» در قرآن، یک‏ بار به معناى حُکم آمده است:

۰.(مَا کانَ لِیَأْخُذَ أَخَاهُ فِى دِینِ الْمَلِك إلَّا أَن یَشَاءَ اللهُ.۵

1.. فاتحه: آیۀ ۴.

2.. صافّات: آیۀ ۲۰. نیز، ر. ک: ذاریات: آیۀ ۶ و ۱۲ و صافّات: آیۀ ۵۳ و حجر: آیۀ ۲۵ و شعرا: آیۀ ۸۲ و انفطار: آیۀ ۹، ۱۵، ۱۷ - ۱۸ و نور: آیۀ ۲۵ و معارج: آیۀ ۲۶ و مدّثّر: آیۀ ۴۶ و ماعون: آیۀ ۱ و مطفّفین: آیۀ ۱۱ و تین: آیۀ ۷.

3.. ر. ک: التبیان: ج۶ ص۳۹۰ و روح المعانى: ج۷ ص۴۰۳.

4.. نحل: آیۀ ۵۲.

5.. یوسف: آیۀ ۷۶.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2242
صفحه از 687
پرینت  ارسال به