او هرگز نمىتوانست برادرش را مطابق حکم پادشاه [مصر] بگیرد، مگر آن که خدا بخواهد).
ابن کثیر گفته: «دین» در این آیه به معناى حکم و مقصود از «دین المَلِک» حکم پادشاه مصر است.۱
با تأمّل در کاربردهاى کلمه «دین» در قرآن، مىتوان به این نتیجه دست یافت که این کلمه در این کتاب آسمانى، فقط در دو معنا به کار رفته است و معانى دیگر به آن دو باز مىگردند:
معنای اوّل، «برنامه زندگی» است. هر مکتبى - حق باشد یا باطل - براى زندگى انسان، برنامه و مقرّراتى دارد. مجموع مقرّرات اعتقادى، اخلاقى و عملى هر مکتب، «دین (آیین)» نامیده مىشود. این تعریف از «دین» به روشنى از آیه زیر قابل استنباط است:
۰.(لَکمْ دِینُکمْ وَلِىَ دِینِ.۲
۰.آیین شما، براى خودتان و آیین من، براى خودم!).
مقرّرات پذیرفته شده زندگى، از آن جهت «دین» نامیده مىشوند که جمعى از مردم عملاً در برابر آن، خضوع دارند و از آن اطاعت مىنمایند.
بنا بر این، در آیاتى که «دین» در آنها به معناى «اطاعت» تفسیر شده مانند: (وَیَکونَ الدِّینُ کُلُّهُ لله؛۳ تا دین [و پرستش] همه مخصوص خدا باشد)، (مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ؛۴ در حالی که دین خود را برای او خالص کنند) و (لَا إِکرَاهَ فِى الدِّینِ؛۵ در