227
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

جمع‏بندى

با توجّه به کاربردهاى واژه «یوم» در قرآن کریم - اعم از کاربردهاى مرتبط با خداى سبحان یا انسان - به نظر مى‏رسد که این واژه براى بخشى از زمان وضع شده است و اختصاص به زمان میان طلوع و غروب آفتاب ندارد و هرچند در لغت، کاربردهای متعدّدی دارد، ولی قرآن، این واژه را با یک توسعه معنایى در موارد افزون‏ترى به کار برده است که قرینه‏هاى جانبى، معناى آن را روشن مى‏کنند.

مبحث سوم: معناشناسی ( الدّینِ)

مسائلی که در این بخش بررسی می‏گردند، عبارت اند از: واژه‏پژوهی «دین»، کاربردهای «دین» در قرآن، معنای (یوْمِ ٱلدِّینِ) و ویژگی‏های روز جزا.

واژه‏پژوهی «دين»

این واژه از مادّه «د ى ن»، به عقیده برخى از واژه‏شناسان، مصدر۱ و به عقیده برخى،۲ اسم مصدر است.

ارباب لغت براى واژه «دین» معانى کاربردى متعدّدى ذکر کرده‏اند که مشهورترین آنها عبارت اند از: انقیاد، اطاعت، عبادت، جزا، محاسبه، غلبه، کیش و آیین، ملّت، اسلام، قضا و حکم.۳

در باره این که کدام یک از این معانى، معناى اصلى این کلمه است، اختلاف نظر وجود دارد:

ابن فارس، معناى اصلىِ «دین» را گونه‏اى از انقیاد مى‏داند و سایر معانى را به آن باز مى‏گرداند. وى در این باره مى‏گوید:

1.. ر. ک: کتاب العین: ج۸ ص۷۳.

2.. ر. ک: لسان العرب: ج۱۳ ص۱۶۶ و تاج العروس: ج۱۸ ص۲۱۵.

3.. ر. ک: کتاب العین: ج۸ ص۷۳ و الصحاح: ج۵ ص۲۱۱۸ و معجم مقاییس اللّغة: ص۹۹۰ و لسان العرب: ج۱۳ ص۱۶۶ و تاج ‏العروس: ج۱۸ ص۲۱۵.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
226

بدیهى است که «یوم» در این آیه به معناى روز در برابر شب نیست؛ بلکه مقصود از آن، مطلق زمان است. مراد، این است که خداى سبحان در هر لحظه و هر زمانى کارى دارد و همه آنچه در جهان آفرینش پدید مى‏آید، کار اوست.

چهار. دوره

مانند:

۰.(وَ هُوَ الَّذِى خَلَقَ السَّمَوَاتِ وَ الأَرْضَ فِى سِتَّةِ أَیَّامٍ.۱

۰.و اوست کسى که آسمان‏ها و زمین را در شش روز آفرید).

مقصود از شش روزى که در آنها آسمان‏ها و زمین آفریده شدند، شش دوره و مقطع خاصّ زمانى است که جهان آفرینش در آنها پدید آمد و سامان یافت.

پنج. روز قیامت

کلمه «یوم» در قرآن کریم، بیش از هر معناى دیگر در روز قیامت به کار رفته است.۲ این روز، معادل پنجاه هزار سال است:

۰.(تَعْرُجُ الْمَلاَئِکةُ وَ الرُّوحُ إِلَیْهِ فِى یَوْمٍ کانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِینَ أَلْفَ سَنَةٍ.۳

۰.فرشتگان و روح، در روزى که مقدارش پنجاه هزار سال است، به سوى او بالا مى‏روند).

1.. هود: آیۀ ۷.

2.. کاربرد «یوم» در موضوع قیامت، ۳۸۱ مورد است: «یوم القیامة» هفت بار، «یوم الآخر» دو بار، «یوم الدین» دوازده بار، «یوم عظیم» ده بار، «یوم الفصل» شش بار، «یوم الحساب» چهار بار، «یوم معلوم» سه بار، «یوم البعث» دو بار، «یوم الجمع» دو بار، «یوم الحسرة» یک بار، «یوم التناد» یک بار، «یوم مشهود» یک بار، «یوم مجموع» یک بار، «یوم محیط» یک بار، «یوم کبیر» یک بار، «یوم عقیم» یک بار، «یوم الأزفة» یک بار، «یوم الفتح» یک بار، «یوم التلاق» یک بار، «یوم الوعید» یک بار، «یوم الخروج» یک بار، «یوم عسر» یک بار، «یوم عسیر» یک بار، «یوم التغابن» یک بار، «یوماً عبوساً» یک بار، «یوماً ثقیلاً» یک بار، «یومکم» و «یومهم» یازده بار، «الیوم» ۳۴ بار، «الیوم الحقّ» یک بار، «الیوم الموعود» یک بار، «یومئذ» ۶۲ بار، «یوم» و «یوماً» با توصیف گزاره ۱۲۰ بار.

3.. معارج: آیۀ ۴.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2140
صفحه از 687
پرینت  ارسال به