217
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

را با الف و تعدادى دیگر، مانند: نافع،۱ کثیر،۲ ابو عمرو،۳ ابن عامر،۴ حمزه۵ و ابو جعفر یزید بن قعقاع۶ آن را بدون الف قرائت کرده‏اند.

قرائت «مالک» از منظر مفسّران

مفسّران نیز در باره قرائت واژه «مالک» در آیه یاد شده اختلاف نظر دارند. شمارى از مفسّران گذشته و معاصر،۷ بر پایه وجوهى اجتهادى، ترجیح داده‏اند

1.. نافِع بن عبد الرحمان بن ابى نعیم مدنى (م ۱۵۹ یا ۱۶۹ق): قرائت را از یزید بن قعقاع قارى و ابو میمونه مولى اُمّ سلمه فرا گرفته و در مدینه در گذشته است. راویان از وى، قالون و وَرش هستند (ر. ک: غایة النهایة فی طبقات القرّاء: ج۲ ص۲۸۸ و تهذیب التهذیب: ج۱۰ ص۴۰۷ و الفهرست: ص۴۲).

2.. ابو مُعبِد عبد اللّٰه‏ بن کثیر بن عمرو دارى مکّى (م ۱۲۰ ق): قرائت را از عبد اللّٰه‏ بن صائب صحابى و مجاهد، از ابن عبّاس از امیر مؤمنان علیه السلام فرا گرفته و در مکّه در گذشته است. راویان وى قُنبل و بَزّى با یک واسطه ‏اند (ر. ک: طبقات القرّاء: ج۱ ص۳۹۶ و تهذیب التهذیب: ج۳ ص۱۵۶ و الفهرست: ص۴۲ و تاریخ القرآن: ص۸۹).

3.. ابو عمرو زبّان بن علاء بن عمّار بن عُریان تمیمى بصرى (م ۱۵۴ ق): از معاریف علمای ادب عصر خویش و از استادان قرائت بوده و قرائت را از تابعین فرا گرفته و در کوفه در گذشته است. راویان از وى، دورى و سوسى با یک واسطه‏ اند (ر. ک: غایة النهایة فی طبقات القرّاء: ج۱ ص۲۶۲، تهذیب التهذیب: ج۱۲ ص۱۷۸، الفهرست: ص۴۲ و تاریخ القرآن: ص۹۰).

4.. ابو نعیم عبد اللّٰه‏ بن عامر بن یزید بن تمیم یحصبى (م ۱۱۸ ق): قرائت را از ابو دردای صحابى و از اصحاب عثمان فرا گرفته و در دمشق در گذشته است. راویان از وى، هشام و ابن ذکوان با یک واسطه‏ اند (ر. ک: طبقات القرّاء: ج۱ ص۳۸۰ و تهذیب التهذیب: ج۵ ص۲۷۴ و الفهرست: ص۴۳ و تاریخ القرآن: ص۹۰).

5.. حمزة بن حبیب بن عمارة بن ابو عمارة الزَیّات تیمی کوفى (م ۱۵۶ ق): فقیه و قارى، قرائت را از عاصم و اعمش و سُبَیعى و منصور بن معتمر و از امام جعفر صادق علیه السلام فرا گرفته و از اصحاب آن امام بوده است. تألیفات زیادى دارد و نخستین کسى است که متشابه القرآن نوشته است. راویان از وى، خَلَف و خلّاد با یک واسطه‏اند (ر. ک: غایة النهایة فی طبقات القرّاء: ج۱ ص۲۳۶و تهذیب التهذیب: ج۳ ص۲۷ و الفهرست: ص۳۵ و تأسیس الشیعة: ص۳۴۷ و تاریخ القرآن: ص۹۲).

6.. ابو جعفر یزید بن قعقاع ابو جعفر مَخزومى مدنى، مولاى اُمّ سلمه اُمّ المؤمنین (م ۱۳۰ ق): قرائت خود را از عبد اللّٰه‏ بن عیاش مخزومى و ابن عبّاس و ابو هریره از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله روایت کرده و در مدینه در گذشته است (ر. ک: غایة النهایة فی طبقات القرّاء: ج۲ ص۳۳۳).

7.. ر. ک: مجمع البیان: ج۱ ص۹۹ و تسنیم: ج۱ ص۳۸۳ و تفسیر القرآن العظیم، ابن کثیر ج۱ ص۴۷ و روح المعانى: ج۱ ص۸۶.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
216

پشت سر پیامبر و ابو بکر و عمر و عثمان و على نماز خواندم... و همه آنها «مَلِکَ یوم الدین» مى‏خواندند.

چنانچه گزارش‏هاى یاد شده را معتبر بدانیم، جمع میان آنها بدین صورت امکان‏پذیر است که هر دو وجه در قرائت این آیه صحیح است. از این رو، اهل‏ بیت علیهم السلام گاه «مالک» را با الف و گاه بدون ‏الف قرائت مى‏کرده‏اند؛ ولی علاوه بر عدم اعتبار سند گزارش‏هاى یاد شده، نمى‏توان به ضبط معیّنی از این کلمه، اطمینان یافت.

قرائت «مالک» از منظر قاريان کهن

شمارى از قاریان کهن مانند: عاصم،۱ کسایى،۲ خَلَف۳ و یعقوب۴ کلمه یاد شده

1.. عاصِم بن بَهدَلَة بن ابى نجود کوفى (م ۱۲۷ - ۱۲۹ق): قرائت را از ابو عبد الرحمان سلمى از امیر مؤمنان على علیه السلام و همچنین از سعد بن ایاس شیبانى و زرّ بن حبیش فرا گرفته و در کوفه در گذشته است. راویان از وى، ابو بکر شعبة بن عیّاش و حفص‏ اند و قرآنى که امروزه در میان مردم است، مطابق قرائت عاصم به روایت حفص است (ر. ک: غایة النهایة فی طبقات القرّاء: ج۱ ص۳۱۵ و الفهرست: ص۴۳ و تأسیس الشیعة: ص۵۴۶ و تاریخ القرآن: ص۹۱).

2.. ابو الحسن على بن حمزة بن عبد اللّٰه‏ بن بِهمن بن فیروز اسدى کسایى کوفى (م ۱۸۹ق): از بزرگان نحو و قرائت و معلّم ادبیات دو خلیفۀ عبّاسى، امین و مأمون، بوده و نحو را از یونس نحوى و خلیل بن احمد نحوى عروضى و قرائت را از حمزه و شعبة بن عیّاش فرا گرفته و در مسافرتى که همراه هارون خلیفۀ عبّاسى به طوس داشته، نزدیک شهر رى در گذشته است. راویان از وى، الدورى و ابو الحارث‏ اند (ر. ک: غایة النهایة فی طبقات القرّاء: ج۱ ص۴۷۴ و تهذیب التهذیب: ج۷ ص۳۱۳ و الفهرست: ص۳۵ و تأسیس الشیعة: ص۳۴۷ و تاریخ القرآن: ص۹۳).

3.. ابو محمّد خَلَف بن هشام بن ثَعلب بن خلف بزّار بغدادى (م ۲۲۹ ق): از بزرگان قرائت و نیز راوى قرائت حمزه بوده و قرائت را از مالک بن انس و حمّاد بن زید و ابو عوانه فرا گرفته است (ر. ک: غایة النهایة فی طبقات القرّاء: ج۱ ص۲۴۶ و الفهرست: ص۴۷).

4.. یعقوب بن اسحاق بن زید بن عبد اللّٰه حَضرمى (م ۲۰۵ ق): از ائمّۀ فقه و ادبیّات بوده و قرائت را از سلام بن سلیمان از عاصم از سلمى از امیر مؤمنان علیه السلام فرا گرفته است (ر. ک: غایة النهایة فی طبقات القرّاء: ج۲ ص۳۳۶ و تهذیب التهذیب: ج۱۱ ص۳۸۲).

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2142
صفحه از 687
پرینت  ارسال به