کُلُّها، کانَ حَیّاً بِلا حَیاةٍ حادِثَةٍ، وَ لا کونٍ مَوصوفٍ، وَ لا کیفٍ مَحدودٍ، وَ لا أینٍ مَوقوفٍ عَلَیهِ، وَ لا مَکانٍ جاوَرَ شَیئاً؛ بَل حَیُّ یُعرَفُ، وَ مَلِکٌ لَم یَزَل، لَهُ القُدرَةُ وَ المُلکٌ، أنشَأَ ما شاءَ حینَ شاءَ بِمَشیئَتِهِ.
۰.پروردگار خجسته و والای من، همیشه بدون زندگى [نوپدید یا زائد بر ذات] زنده بوده است... و قبل از ایجاد چیزى، فرمانرواى تواناست و بعد از ایجاد آن چیز، فرمانروایی چیره است. وجودش چگونگى و حالت ندارد و داراى مکان و اندازه نیست و به وسیله چیزى که شبیه او باشد، شناخته نمىشود و از ماندگاری طولانی، فرتوت و از چیزى مدهوش نمىگردد؛ بلکه همه اشیا از هراس او مدهوش مىشوند.
۰.او زنده است بدون زندگىاى نوپدید [و عطا شده] و وجودى قابل توصیف، و کیفیتی تعریفپذیر، و مکانی نیازمند به آن و یا مکانى نزدیک به آن؛ بلکه زندهاى است که شناخته مىشود و فرمانروایی است که همیشه توانایى و فرمانروایی دارد و آنچه را خواست، در زمانى که خواست، با خواستهاش [و نه با چیزی دیگر] پدید آورد.۱
همچنین در صحیفه سجّادیه از امام زین العابدین علیه السلام آمده که خطاب به خداوند سبحان مىفرماید:
۰.یا مَن لا تَنتَهی مُدَّةُ مُلکِهِ!۲
۰.اى کسى که زمان فرمانرواییاش را پایانی نیست!
۵. ظهور در قيامت
حکمت الهى، ایجاب کرده که انسانها خود را در دنیا مالک و مَلِک بپندارند و حتّى بر خلاف خواست تشریعى خداى سبحان فرمانروایی کنند؛ امّا در قیامت، مالکیتِ حقیقى خداوند سبحان، آشکار خواهد شد و بدین جهت در سوره فاتحه، خداوند به عنوان (مٰالِكِ یَوْمِ ٱلدِّینِ) توصیف شده است.