نیست. از این رو، قرآن کریم، خداوند سبحان را با عنوان (ٱلْمَلِكُ ٱلْحَقُّ)۱ توصیف مىکند و مالکیت همه کس جز او را اعتبارى میشمرد. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نیز در توصیف خداى سبحان مىفرماید:
۰.وَ المالِکُ لِما مَلَّکَهُم إِیّاهُ.۲
۰.و [خدا] مالک آن چیزى است که بندگان را مالک آن کرده است.
افزون بر این، مالکیت خداوند، شامل ملکیت خود مالکان نیز مىشود و کسانى را که ما مالک مىخوانیم، کسانى جز مخلوقات و مملوکهاى خداوند نیستند و این، همان فرمایش امام علی علیه السلام است که فرمود:
۰.کُلُّ مالِکٍ غَیرُهُ مَملوکٌ.۳
۰.هر مالکى جز او، مملوک است.
بر این اساس، «مُلک» و «مِلک» در واقع، ویژه خداوند متعال است و جز او را نمىتوان با نامهاى «مَلِک» و «مالک» حقیقى توصیف کرد.
۲. فراگیری همه پدیدهها
یکى دیگر از ویژگىهاى مالکیت الهى، که شامل همه پدیدهها مىشود؛ زیرا مالکیت خداوند سبحان، ناشى از خالقیت اوست و همه پدیدهها، آفریده اویند و جز او آفریدگارى نیست.
۳. فراگیری انواع تصرّفات
سومین ویژگى مالکیت الهى، فراگیر بودن آن نسبت به انواع تصرّفات در مملوک است؛ زیرا تنها اوست که مىتواند هر گونه که بخواهد، در آفریدههاى خود