205
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

همان کس که فرمان‏روایی آسمان‏ها و زمین از آنِ اوست و هیچ فرزندى نگرفت و براى او شریکى در فرمان‏روایی نبوده است).۱

با تأمّل در تعبیرهاى یاد شده مى‏توان به این نتیجه دست یافت که مالکیت الهى در قرآن، ناظر به فرمان‏روایی مطلق و نامحدود الهى در نظام هستى است. این معنا به روشنى در آیه زیر قابل استنباط است:

۰.(قُلِ ٱللّٰهُمَّ مٰالِكَ ٱلْمُلْكِ تُؤْتِی ٱلْمُلْكَ مَنْ تَشٰاءُ وَ تَنْزِعُ ٱلْمُلْكَ مِمَّنْ تَشٰاءُ.۲

۰.بگو: بار خدایا،‏اى مالک فرمان‏روایی! هر آن کس را که خواهى، فرمان‏روایی مى‏دهى و از هر کس که خواهى، فرمان‏روایی را باز می‏ستانى).

در این آیه، قدرتِ فرمان‏روایی، مملوک و خداوند سبحان، مالک آن فرض شده است. بنا بر این، نه‏تنها «مَلِک» در قرآن به معناى فرمان‏رواست، بلکه «مالک» نیز وقتى که خداوند با آن توصیف شود، به همین معناست و از این رو، در آیه چهارم سوره حمد، چه «مالک» بخوانیم و چه «مَلِک»، با توجّه به هم‏معنایی آنها که ناظر به فرمان‏روایی مطلق الهى در روز قیامت است، تفاوتی ندارد.

ويژگى‏هاى مالکيت الهى

برجسته‏ترین ویژگى‏هاى مالکیت الهى از نظر قرآن و احادیث اسلامى، عبارت اند از:

۱. حقيقى بودن

نخستین ویژگى مالکیت الهى، این است که حقیقى است و اعتبارى و قراردادى

1.. بجز عبارت (لَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي ٱلْمُلْكِ) که در آن، ملکیت به صورت صریح از غیر خداوند نفی شده ، در آیۀ (أَمْ لَهُمْ نَصِيبٌ مِنَ ٱلْمُلْكِ؛ آیا آنان را بهره‏ای از فرمان‏روایی است؟!) (نساء: آیۀ ۵۳) به صورت گزارۀ استفهام انکاری و در آیۀ (لٰا يَمْلِكُونَ مِثْقٰالَ ذَرَّةٍ فِي ٱلسَّمٰاوٰاتِ وَ لٰا فِي ٱلْأَرْضِ؛ آنان همسنگ ذرّه‏ای را در آسمان‏ها و زمین در اختیار ندارند) (سبأ: آیۀ ۲۲) در قالب گزارۀ سلبی، ملکیت از غیر او نفی گردیده است.

2.. آل ‏عمران: آیۀ ۲۶.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
204

این تعبیر، در هفت آیه دیگر۱ نیز تکرار شده است. همچنین در ده آیه دیگر۲ به این صورت آمده است:

۰.(لَهُ مُلْكُ ٱلسَّمٰاوٰاتِ وَ ٱلْأَرْضِ.

۰.فرمان‏روایی آسمان‏ها و زمین، از آنِ اوست)

۴. فرمان‏روایی قیامت، ویژه اوست

این معنا با تعبیرهاى مختلفى در قرآن بیان شده است، مانند: (وَ لَهُ ٱلْمُلْكُ یَوْمَ یُنْفَخُ فِی ٱلصُّورِ؛۳ فرمان‏روایى، از آنِ اوست در روزى که در صور دمیده می‏شود)، (ٱلْمُلْكُ یَوْمَئِذٍ لِلّٰهِ؛۴ در آن روز، فرمان‏روایی از آنِ خداست)، (ٱلْمُلْكُ یَوْمَئِذٍ ٱلْحَقُّ لِلرَّحْمٰنِ؛۵ آن روز، فرمان‏روایی حقیقی براى [خداى] رحمان است)، (ٱلْمُلْكُ ٱلْیَوْمَ لِلّٰهِ ٱلْوٰاحِدِ ٱلْقَهّٰارِ؛۶ امروز، فرمان‏روایی از آنِ خدای یگانه چیره بر همه است) و (مٰالِكِ یَوْمِ ٱلدِّینِ؛۷ فرمان‏روای روز جزا[است]).

۵. نفى فرمان‏روایی از دیگران

در چند آیه، فرمان‏روایی مطلق الهى به صورت نفى فرمان‏روایی از دیگران بیان شده است، مانند:

۰.(ٱلَّذِی لَهُ مُلْكُ ٱلسَّمٰاوٰاتِ وَ ٱلْأَرْضِ وَ لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً وَ لَمْ یَكُنْ لَهُ شَرِیكٌ فِی ٱلْمُلْكِ.۸

1.. ر. ک: نور: آیۀ ۴۲ و مائده: آیۀ ۱۷ ـ ۱۸ و ۱۲۰ و شورا: آیۀ ۴۹ و فتح: آیۀ ۱۴ و جاثیه: آیۀ ۲۷.

2.. ر. ک: بقره: آیۀ ۱۰۷ و مائده: آیۀ ۴۰ و اعراف: آیۀ ۱۵۸ و توبه: آیۀ ۱۱۶ و فرقان: آیۀ ۲ و زمر: آیۀ ۴۴ و زخرف: آیۀ ۸۵ و حدید: آیۀ ۲ ـ ۳ و بروج: آیۀ ۹.

3.. انعام: آیۀ ۷۳.

4.. حج: آیۀ ۵۶.

5.. فرقان: آیۀ ۲۶.

6.. غافر: آیۀ ۱۶.

7.. فاتحه: آیۀ ۴.

8.. فرقان: آیۀ ۲. نیز، ر. ک: اسرا: آیۀ ۱۱۱.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1905
صفحه از 687
پرینت  ارسال به