همان کس که فرمانروایی آسمانها و زمین از آنِ اوست و هیچ فرزندى نگرفت و براى او شریکى در فرمانروایی نبوده است).۱
با تأمّل در تعبیرهاى یاد شده مىتوان به این نتیجه دست یافت که مالکیت الهى در قرآن، ناظر به فرمانروایی مطلق و نامحدود الهى در نظام هستى است. این معنا به روشنى در آیه زیر قابل استنباط است:
۰.(قُلِ ٱللّٰهُمَّ مٰالِكَ ٱلْمُلْكِ تُؤْتِی ٱلْمُلْكَ مَنْ تَشٰاءُ وَ تَنْزِعُ ٱلْمُلْكَ مِمَّنْ تَشٰاءُ.۲
۰.بگو: بار خدایا،اى مالک فرمانروایی! هر آن کس را که خواهى، فرمانروایی مىدهى و از هر کس که خواهى، فرمانروایی را باز میستانى).
در این آیه، قدرتِ فرمانروایی، مملوک و خداوند سبحان، مالک آن فرض شده است. بنا بر این، نهتنها «مَلِک» در قرآن به معناى فرمانرواست، بلکه «مالک» نیز وقتى که خداوند با آن توصیف شود، به همین معناست و از این رو، در آیه چهارم سوره حمد، چه «مالک» بخوانیم و چه «مَلِک»، با توجّه به هممعنایی آنها که ناظر به فرمانروایی مطلق الهى در روز قیامت است، تفاوتی ندارد.
ويژگىهاى مالکيت الهى
برجستهترین ویژگىهاى مالکیت الهى از نظر قرآن و احادیث اسلامى، عبارت اند از:
۱. حقيقى بودن
نخستین ویژگى مالکیت الهى، این است که حقیقى است و اعتبارى و قراردادى