203
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

۱. فرمان‏رواى مردم است

در سوره ناس، خداوند سبحان به عنوان (مَلِكِ ٱلنّٰاسِ؛۱ فرمان‏رواى مردم) معرّفى شده است.

۲. فرمان‏روایی، ویژه اوست

در سوره تغابن آمده که فرمان‏روایی، ویژه خداست:۲

۰.(یُسَبِّحُ لِلّٰهِ مٰا فِی ٱلسَّمٰاوٰاتِ وَ مٰا فِی ٱلْأَرْضِ لَهُ ٱلْمُلْكُ.۳

۰.هر چه در آسمان‏ها و هر چه در زمین است، خدا را منزّه می‏دارد. فرمان‏روایی، از آنِ اوست).

همچنین در سوره مُلک، خداوند سبحان با این عنوان که فرمان‏روایی به دست اوست، توصیف شده:

۰.(تَبٰارَكَ ٱلَّذِی بِیَدِهِ ٱلْمُلْكُ وَ هُوَ عَلىٰ كُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ.۴

۰.خجسته است کسی که فرمان‏روایی به دست اوست و او بر هر چیزى تواناست).

۳. فرمان‏روایی آسمان‏ها و زمين، ويژه خداست

این تعبیر در سوره آل ‏عمران آمده:

۰.(وَ لِلّٰهِ مُلْكُ ٱلسَّمٰاوٰاتِ وَ ٱلْأَرْضِ.۵

۰.و فرمان‏روایی آسمان‏ها و زمین، از آنِ خداست).

1.. ناس: آیۀ ۲.

2.. این تعبیر در آیات دیگرى نیز تکرار شده است، مانند: فاطر: آیۀ ۱۳ و زمر: آیۀ ۶.

3.. تغابن: آیۀ ۱.

4.. ملک: آیۀ ۱.

5.. آل ‏عمران: آیۀ ۱۸۹.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
202

اشاره شد که واژه‏هاى «مالک» و «مَلِک» هنگامى که در مالکیت حقیقى به کار روند، از جهت مفهومی و مصداقی به یک معنا هستند. این واقعیت را مى‏توان از آیاتى که واژه‏هاى «مَلِک»، «ملیک»، «مالک» و «مُلک» در آنها به کار رفته، به روشنى فهمید.

فرمان‏روایی مطلق الهى از منظر قرآن

قرآن کریم، فرمان‏روایی مطلق الهى در جهان هستى را با تعبیرهاى مختلفى بیان کرده است، مانند:

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1873
صفحه از 687
پرینت  ارسال به