201
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

ارتباطى که هستى را مِلک مطلق او مى‏کند و مُلک و چیرگى او را بر عرش و فرش حاکم مى‏نماید.

بر پایه آنچه در تبیین مالکیت حقیقى و اعتبارى گذشت، در مالکیت اعتبارى، «مالک» و «مَلِک» داراى دو مفهوم مستقل و گاه داراى مصداق‏هاى متفاوت از یکدیگرند: یکى ناظر به رابطه اقتصادى و حقوقى و دیگرى ناظر به رابطه سیاسى است؛ امّا در مالکیت حقیقى، چه به لحاظ مفهومی و چه مصداقی، تفاوتى میان آن دو نیست.

مثلاً شما چه بگویى من «مالک» و داراى اعضا و قواى خود هستم، یا «مَلِک» و فرمان‏رواى اعضا و نیروى خویشم، تفاوتى ندارد و هر دو جمله بدین معناست که: من مى‏توانم از اعضا و جوارح خود، هر گونه که بخواهم، استفاده کنم. این معنا در مالکیت مطلق و نامحدود خداوند متعال بر جهان آفرینش، بسیار روشن‏تر است. توضیح بیشتر در این زمینه در تبیین مفهوم مالکیت از منظر قرآن و حدیث خواهد آمد.

کاربردهای «مالک» در قرآن

«مالک»، «مَلِک» و «ملیک» از اسمای حسنای الهی هستند که به ترتیب، دو بار،۱ پنج بار۲ و یک بار۳ در قرآن به کار رفته‏اند؛ ولی هیئت‏های برگرفته از مادّه «م «م ل ک» ۲۰۶ بار در قرآن به کار رفته‏اند که از این تعداد، ۳۹ مورد در باره مالکیت خداوند سبحان است.۴

1.. ر. ک: فاتحه: آیۀ ۴ و آل‏ عمران: آیۀ ۲۶.

2.. ر. ک: مؤمنون: آیۀ ۱۱۶ و طه: آیۀ ۱۱۴ و حشر: آیۀ ۲۳ و جمعه: آیۀ ۱ و ناس: آیۀ ۲.

3.. ر. ک: قمر: آیۀ ۵۵.

4.. انتساب مالکیت به خدا در قرآن به گونه‏های مختلف (وصفى، مصدرى و فعلی) آمده است.
گونه‏هاى وصفى (ده بار): (
( «مالک» دو بار در (مٰالِكِ يَوْمِ ٱلدِّينِ) (فاتحه: آیۀ۴) و (مٰالِكَ ٱلْمُلْكِ) (آل ‏عمران ۲۶)؛
«مَلِک» پنج بار در (مَلِكِ ٱلنّٰاسِ) (ناس: آیۀ ۲)، (ٱلْمَلِكُ ٱلْحَقُّ) (ص: آیۀ ۱۱۴ و مؤمنون: آیۀ ۱۱۶)، (ٱلْمَلِكِ ٱلْقُدُّوسِ) (حشر: آیۀ ۲۳ و جمعه: آیۀ ۱)؛
«ملیک» یک بار در (عِنْدَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ) (قمر: آیۀ ۵۵) و «ملکوت» دو بار در (بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ) (مؤمنون: آیۀ ۸۸ و یس: آیۀ ۸۳).
گونه‏هاى مصدرى (۲۸ بار):
(وَ لِلّٰهِ مُلْكُ ٱلسَّمٰاوٰاتِ وَ ٱلْأَرْضِ) هشت بار ( آل‏ عمران: آیۀ ۱۸۹، مائده: آیۀ ۱۷ ـ ۱۸ و ۱۲۰، نور: آیۀ ۴۲، شورا: آیۀ ۴۹، جاثیه: آیۀ ۲۷ و فتح: آیۀ ۱۴)؛
(لَهُ مُلْكُ ٱلسَّمٰاوٰاتِ وَ ٱلْأَرْضِ) ده بار (بقره: آیۀ ۱۰۷، مائده: آیۀ ۴۰، اعراف: آیۀ ۱۵۸، توبه: آیۀ ۱۱۶، فرقان: آیۀ ۲، زمر: آیۀ ۴۴، زخرف: آیۀ ۸۵، حدید: آیۀ ۲ ـ ۳، بروج: آیۀ ۹)؛
(ٱلْمُلْكُ يَوْمَئِذٍ لِلّٰهِ) یک‏ بار (حج: آیۀ ۵۶)؛
(ٱلْمُلْكُ يَوْمَئِذٍ ٱلْحَقُّ لِلرَّحْمٰنِ) یک ‏بار (فرقان: آیۀ ۲۶)؛
(لِمَنِ ٱلْمُلْكُ ٱلْيَوْمَ لِلّٰهِ) یک‏ بار (غافر: آیۀ ۱۶)؛
(لَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي ٱلْمُلْكِ) دو بار (اسرا: آیۀ ۱۱۱ و فرقان: آیۀ ۲)؛
(لَهُ ٱلْمُلْكُ) چهار بار (انعام: آیۀ ۷۳، فاطر: آیۀ ۱۳، زمر: آیۀ ۶، تغابن: آیۀ ۱)؛
(بِيَدِهِ ٱلْمُلْكُ) یک بار (ملک: آیۀ ۱).
گونۀ فعلی (یک بار): (أَمَّنْ يَمْلِكُ ٱلسَّمْعَ وَ ٱلْأَبْصٰارَ) (یونس: آیۀ ۳۱).
موارد متعدّدى نیز در قرآن وجود دارند که انحصار فرمان‏روایى به خدا، بدون واژۀ «ملک» و با «لام ملکیت» آمده است، مانند (لَهُ مٰا فِي ٱلسَّمٰاوٰاتِ وَ ٱلْأَرْضِ) که در این صورت، ملکیت خدا در قرآن، افزون بر موارد صریح خواهد بود.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
200

فرمان‏روا و «مَلِک» نمى‏توان جدا و به دیگرى منتقل کرد. این نوع مالکیت نیز دو گونه است:

یک. مالکیت حقیقى محدود

در مالکیت حقیقى محدود، رابطه میان «مالک» و «مِلک»، واقعى است ولى مطلق نیست، مانند مالکیت انسان بر قواى خود که واقعى است، یعنى در انسان نیروهایى وجود دارد که به وسیله آنها مى‏تواند ببیند، بشنود، بگوید، بفهمد و.... مالکیت انسان بر این نیروها، قراردادى و اعتبارى نیست؛ بلکه واقعى است و قابل انتقال به دیگرى نیست؛ ولى در عین حال، این مالکیت از دو جهت محدود است:

اوّل: انسان، بر آنچه خارج از وجود اوست، سلطه حقیقى ندارد.

دوم: مالکیت انسان بر قواى خود در طول مالکیت حقیقى خداوند متعال است. انسان، مالک چشم و گوش خود است؛ ولى این مالکیت را خداوند سبحان به او داده است: (أَمَّنْ یَمْلِكُ ٱلسَّمْعَ وَ ٱلْأَبْصٰارَ؛۱ یا چه کسی مالک گوش و دیدگان است؟).

دو. مالکیت حقیقى نامحدود

مالکیت حقیقى نامحدود که ویژه خداوند متعال است، برخاسته از خالقیت و دارندگى مطلق اوست. خداوند خالق هستى، پدید آورنده همه پدیده‏هاست و بدون او، هیچ پدیده‏اى نه هستى مى‏یابد و نه هستى‏اش مى‏پاید. جهانِ خلقت در حدوث و بقا نیازمند خداوند است و در پیدایش و تداوم آفرینش، همه نیازمند عنایت الهى هستند و تا آن گاه که این عنایت باشد، آنها نیز مى‏مانند و هر گاه که این عنایت رخت بر بندد، آنها نیز معدوم مى‏شوند و این معنا، چیزى جز همان مفهوم ارتباط همیشگى و همه‏جانبه هستى با خداوند خالق رحمان نیست؛

1.. یونس: آیۀ ۳۱.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1888
صفحه از 687
پرینت  ارسال به