195
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

گفتنی است ثقة الإسلام کلینى، حدیثی را در باره حکمت تکرار « ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ» در سوره حمد نقل کرده است که تحلیل و تبیین آن براى ما مقدور نیست و تا آن جا که جستجو کردیم، مفسّر و محدّثى را نیافتیم که این حدیث را تبیین کرده باشد.۱

جمع‏بندی

می‏توان گفت: حکمت تکرار این دو صفت در قرآن، اشاره به آن است که جهان، دارای دو مبدأ خیر و شر نیست؛ بلکه سراسر جهان آفرینش، مظهر صفت «رحمانیّت» و یا «رحیمیّت» الهی و خیر محض است و شُرور و مصائب، دستاورد کارهای ناشایست انسان اند. در باره تکرار این دو صفت در سوره حمد نیز مفسّران، شش وجه بیان کرده‏اند: مبالغه و تأکید بر رحمت خاص و عامّ خداوند، تفاوت معنوی دو لفظ، تمجید ذات و تحمید ذات، صفات و افعال، تبرّک به نام خدا و اختصاص ستایش به او، اطلاق رحمانیّت و رحیمیّت الهی و تقیید آن، و تأکید بر آراسته شدن به اخلاق الهی.

در باره وجه‏های یاد شده، چند نکته شایان توجّه است:

یک. دلیل قاطع و روشنی برای این وجه‏ها بیان نشده است.

دو. بر پایه دو روایت، حکمت تکرار این دو صفت، تقاضای فزونی رحمت الهی است.

سه. با توجّه به این که وجه‏هایی که مفسّران بیان کرده‏اند، قابل جمع با یکدیگرند، می‏توان به این نتیجه رسید که تکرار دو صفت یاد شده، اشاره به همه آنهاست، گرچه با توجّه به روایتی که از پیامبر صلی الله علیه و آله و امام رضا علیه السلام نقل شده، حکمت اصلی تکرار آنها، تقاضای فزونی رحمت و نعمت است.

1.. ر. ک: الکافى: ج۳ ص۴۸۵ ح۱.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
194

«رحمان» و «رحیم» را در آیه سوم سوره حمد، براى بیان شایستگى خداوند به ستایش دانسته‏اند؛ امّا در باره آمدن این دو صفت در (بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلْرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ)، برخى آن را براى تیمّن و تبرّک و برخى براى تمجید ذات خداوند سبحان دانسته‏اند و برخى گفته‏اند براى بیان شایستگى خداوند متعال براى عبادت است.

با توجّه به این که این گفته‏ها، قابل جمع ‏اند، مى‏توان گفت: بیشتر مفسّران بر این باورند که این دو صفت در آیه اوّل براى توصیف ذات خدا و در آیه سوم، براى تبیین شایستگى او براى ستایش اند. پس با در نظر گرفتن احادیثِ بیان شده در نکته دوم، مى‏توان به این جمع‏بندى دست یافت که تکرار «رحمان» و «رحیم»، مى‏تواند اشاره به همه وجه‏هایی باشد که مفسّران در تبیینِ راز آن بیان داشته‏اند، گرچه حکمت اصلى تکرار این دو صفت پس از اقرار به ربوبیّت الهى، تقاضاى فزونىِ رحمت و نعمت است.

چهار. برخى گفته‏اند: نام «اللّٰه‏» در آیه دوم سوره حمد، با اشارتى که به ذات جامع صفات کمالى دارد و «الرحمٰن» و «الرحیم» در آیه سوم، با اِشعارى که به رحمت مطلق و مخصوص الهى دارند، هر یک حدّ وسط برهانى بر انحصار حمد در خداى سبحان است.۱

در این باره به نظر مى‏رسد که واژه «اللّٰه» به عنوان ذات مستجمع همه صفات جمال و جلال الهى و در صدر آنها دو صفت «رحمان» و «رحیم»، بالاترین مراتب حمد و ستایش را براى خداى سبحان، اثبات مى‏کنند؛ ولى اینها دلیل انحصار حمد در او نیستند؛ بلکه دلیل انحصار حمد به خداى سبحان - چنان که پیش از این توضیح داده شد - آن است که همه زیبایى‏ها و همه نعمت‏ها به او باز مى‏گردند و هیچ موجودى از خود، چیزى ندارد.

1.. ر. ک: تسنیم: ج۱ ص۳۷۹ و ۳۰۸.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2342
صفحه از 687
پرینت  ارسال به