193
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

بیش از هر چیز به این اخلاق الهی آراسته کنند. به علاوه، اشاره‏ای است به این واقعیت که اگر ما خود را عبد و بنده خدا می‏دانیم، مبادا رفتار مالکان بی‏رحم نسبت به بردگانش در نظر ما ایجاد شود.۱

با عنایت به آنچه ذکر شد، در باره علّت تکرار دو صفتِ یاد شده در سوره حمد، چند نکته شایان توجّه است:

یک. دلیل قاطع و روشنی براى احتمال‏های بالا بیان نشده و آنچه گفته‏اند، تنها استظهار است.

دو. در روایتى از امام رضا علیه السلام «رحمان» و «رحیم» در آیه سوم سوره حمد، چنین تفسیر شده است:

۰.اِستِعطافٌ وَ ذِكرٌ لِآلائِهِ وَ نَعمائِهِ عَلیٰ جَمیعِ خَلقِهِ.۲

۰.[این سخن] جلب توجّه و یاد کردن نیکى‏ها و نعمت‏هاى خدا بر همه آفریده‏هاى اوست.

در حدیثى دیگر از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل شده که وقتى بنده این آیه را قرائت مى‏کند، خداوند متعال مى‏فرماید:

۰.شَهِدَ لى بِأَنّى الرَّحمانُ الرَّحیمُ، اُشهِدُكُم لَاُوَفِّرَنَّ مِن رَحمَتى حَظَّهُ، وَ لَاُجزِلَنَّ مِن عَطائى نَصیبَهُ.۳

۰.بنده‏ام گواهى داد که من، بخشایشگر و مهربانم. شما را گواه مى‏گیرم که بهره‏اش را از رحمتم فراوان مى‏کنم و نصیبش را از عطایم بسیار مى‏گردانم.

بر اساس این دو روایت، حکمت تکرار (ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ) پس از اقرار به ربوبیّت الهى، تقاضاى فزونىِ رحمت و عطاى اوست.

سه. چنان که اشاره شد، گروهى از مفسّران،۴ توصیف خداى سبحان به

1.. ر. ک: تفسیر نمونه: ج۱ ص۳۶.

2.. کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۱ ص۳۱۰ ح۹۲۶.

3.. عیون أخبار الرضا علیه السلام: ج۱ ص۳۰۰ ح۵۹.

4.. ر. ک: مجمع البیان: ج۱ ص۹۷ و تفسیر روض الجنان: ج۱ ص۷۴ و الصافى: ج۱ ص۸۳ و تسنیم:( ( ج۱ ص۳۳۶.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
192

علّت استحقاق او براى حمد و ستایش است.۱

۳. تمجيد و تحميد ذات، صفات و افعال الهی

احتمال دیگر، این است که (ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ) در (بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلْرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ)، براى تمجید ذات خداى سبحان به این دو صفت است؛ امّا در آیه سوم، براى تحمید ذات و صفات و افعال الهى است؛ زیرا در آیات دوم تا چهارم این سوره، خداوند متعال برای ربوبیّت، رحمانیّت، رحیمیّت و مالکیّت، ستایش شده است.۲

۴. تبرّک به نام خدا و بيان اختصاص ستايش به او

برخى احتمال داده‏اند که ذکر «رحمان» و «رحیم» در (بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلْرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ)، براى تیمّن و تبرّک است و آمدن این دو صفت در آیه سوم، براى بیان اختصاص ستایش به خداى سبحان است.۳

۵. اطلاق رحمانيّت و رحيميّت الهی و تقييد آن

برخی گفته‏اند: (ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ) در آیه سوم، مقیّد است و نقش اثبات حصر حمد در خداى سبحان و تبیین محمود بودن ربوبیّت آن ذات اقدس را به عهده دارد؛ ولى در (بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلْرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ)، در فضایى باز قرار گرفته و چنین محدودیتى ندارد.۴

۶. تأکید بر آراسته شدن به اخلاق الهی

این دو صفت که از مهم‏ترین صفات الهی اند، در نمازهای روزانه ما دست کم، سی بار تکرار می‏شوند (دو مرتبه در سوره حمد و یک مرتبه در سوره‏ای که بعد از حمد می‏خوانیم) و به این ترتیب، شصت مرتبه خدا را به صفت رحمتش می‏ستاییم. این در حقیقت، درسی برای همه انسان‏هاست که خود را در زندگی،

1.. ر.ک: مجمع البیان: ج۱ ص۹۷.

2.. ر.ک: مناهج البیان: ج۱ ص۱۱۵.

3.. ر.ک: البیان: ص۴۶۰.

4.. ر.ک: تسنیم: ج۱ ص۳۷۹.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2229
صفحه از 687
پرینت  ارسال به