191
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

خداوند مى‏فرماید: «من، خدایم و معبودى جز من نیست و آفریننده خیر و شرّم و آن دو، از آفریدگان من‏ اند».

شرها و مصیبت‏هایی که در جهان پدید مى‏آیند، مانند خیرها و شادکامى‏ها، همه مخلوق خداى سبحان‏ اند؛ زیرا همه پدیده‏ها، سرانجام به علّة العلل و مسبّب الأسباب، منتهى مى‏شوند؛۱ ولى از آن جا که اراده انسان در پدید آمدن شرور نقش دارد، همان طور که در احادیث آمده، آنها را نمى‏توان به خدا نسبت داد.۲

راز تكرار «رحمان» و «رحيم» در سوره حمد

مفسّران، در پاسخ این پرسش که «چرا در سوره حمد، این دو صفت، تنها با فاصله یک آیه تکرار شده‏اند؟»، وجه‏های گوناگونى ذکر کرده‏اند که مهم‏ترین آنها عبارت اند از:

۱. مبالغه

امین الإسلام طَبرِسى، علّت تکرار (ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ) را در سوره حمد، مبالغه مى‏داند.۳ بنا بر این، تکرار این دو صفت در سوره حمد، دلیل خاصّى ندارد؛ بلکه تأکیدى بر رحمت عام و خاصّ الهى است.

۲. تفاوت معنوی دو لفظ

على بن عیسى رمّانى گفته که ذکر این دو صفت پس از «بسم اللّٰه‏» و پس از حمد، تکرارى نیست؛ زیرا کلمه «اللّٰه‏» در (بِسْمِ ٱللهِ) به معناى کسى است که شایستگى عبادت دارد و (ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ) پس از آن، براى بیان سبب این شایستگى است؛ امّا ذکر این دو صفت پس از (ٱلْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ ٱلْعٰالَمِینَ)، براى بیان

1.. (قُلْ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ ٱللّٰهِ؛ بگو: همۀ اینها از خداست) (نساء: آیۀ ۷۸).

2.. براى توضیح بیشتر، ر. ک: دانش‏نامۀ عقاید اسلامى: ج۹ (بخش سوم: عدالت و شرور).

3.. ر.ک: مجمع البیان: ج۱ ص۹۷.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
190

حکمت تکرار «رحمان» و «رحیم» در قرآن

تکرار این دو صفت در سراسر قرآن، ممکن است اشاره به این نکته معرفتی باشد که جهان، دارای دو مبدأ خیر و شر نیست؛ بلکه سراسر هستى، مظهر «رحمانیت» یا «رحیمیت» خداست. بنا بر این، اگر شرّى در زندگى به انسان برسد، نتیجه کارهاى خود اوست.۱ از این رو، هیچ شرّى را نمى‏توان به خداوند سبحان نسبت داد، چنان که امام صادق علیه السلام توصیه فرموده که نمازگزار پس از تکبیر پنجم از تکبیرهاى مستحبّ قبل از شروع نماز بگوید:

۰.اللّٰهُمَّ أنتَ المَلِکُ الحَقُّ لا إلٰهَ إلّا أنتَ... الخَیرُ فى یَدَیکَ، وَ الشَّرُّ لَیسَ إلَیکَ.۲

۰.خدایا! تو پادشاه حقّى. معبودى جز تو نیست... خیر، در دستان توست؛ ولى شر به تو منسوب نیست.

در حدیث معتبر دیگرى از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمود:

۰.مَن زَعَمَ أنَّ اللّٰهَ یَأمُرُ بِالفَحشاءِ فَقَد كَذَبَ عَلَى اللّٰهِ، وَ مَن زَعَمَ أنَّ الخَیرَ وَ الشَّرَّ إلَیهِ فَقَد كَذَبَ عَلَى اللّٰهِ.۳

۰.هر که گمان کند که خداوند به بدى فرمان مى‏دهد، به یقین بر خدا دروغ بسته است و هر که گمان کند که خیر و شر [هر دو] به او منسوب ‏اند، به یقین [باز هم] بر خدا دروغ بسته است.

نکته شایان توجّه، این که: «شر»، منسوب به خداى سبحان نیست؛ ولى مخلوق اوست و از این روست که در حدیث قدسى آمده است:

۰.إنَّ اللّٰهَ یَقولُ: أنَا اللّٰهُ لا إلٰهَ إلّا أنَا، خالِقُ الخَیرِ وَ الشَّرِّ، وَ هُما خَلقانِ مِن خَلقى.۴

1.. (مٰا أَصٰابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ ٱللّٰهِ وَ مٰا أَصٰابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ؛ هر چه از خوبى‏ها به تو مى‏رسد، از جانب خداست و آنچه از بدى به تو مى‏رسد، از خود توست) (نساء: آیۀ ۷۹).

2.. الکافى: ج۳ ص۳۱۰ ح۷.

3.. الکافى: ج۱ ص۱۵۶ ح۲.

4.. المحاسن: ج۱ ص۴۴۱ ح۱۰۲۰.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2010
صفحه از 687
پرینت  ارسال به