19
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

خداوند است - آغاز مى‏شود و با توجّه دادن به ربوبیّت مطلق او بر همه عوالم هستى و رحمت عام و رحمت خاصّش ادامه مى‏یابد.

بخش دوم سوره - یعنى آیه (مالِكِ یَوْمِ ٱلْدّینِ) - ناظر به زندگى پس از مرگ و ظهور مالکیّت مطلق خداوند در روز جزاست.

بخش سوم سوره نیز شامل حصر عبادت برای خداوند متعال و استعانت بندگان از او و درخواست هدایت در مسیر صحیح زندگى و گرفتار نشدن در دام ضلالت است و در واقع، به این معناست که تنها راه درست زندگى و کامیابى مادّى و معنوى، تداوم اطاعت خدا و استعانت از اوست. از این رو، باید یکى از دعاهاى همیشگى انسان، استوار ماندن در این راه باشد.

افزون بر این، در سوره حمد، توحید ذات، توحید صفات، توحید افعال و توحید در عبادت۱ - که اصول معارف اسلامى هستند - گنجانده شده‏اند.

به بیانى دیگر، این سوره، نمودى کامل از همه مراحل ایمان است: مرحله اوّل: اعتقاد قلبى، مرحله دوم: اقرار با زبان، و مرحله سوم: عمل به ارکان.

در قرآن، هیچ سوره‏اى مانند سوره حمد، جامع و موجز نیست. از این رو، در روایات اهل بیت علیهم السلام این سوره را «اُمّ الکتاب» و «اُمّ القرآن» و به تعبیر ابن عبّاس، «أساس القرآن» نامیده‏اند؛ زیرا «اُمّ» به معناى اصل است و اصلى‏ترین معارف الهى در این سوره خلاصه شده است، چنان که در روایتى از امام رضا علیه السلام در باره حکمت نماز آمده است:

۰.إنَّما بُدِئَ بِالحَمدِ دونَ سائِرِ السُّوَرِ لِأَنَّهُ لَیسَ شَیءٌ مِنَ القُرآنِ وَ الكَلامِ جُمِعَ فیهِ مِن جَوامِعِ الخَیرِ وَ الحِكمَةِ ما جُمِعَ فی سورَةِ الحَمدِ.۲

۰.این که نماز با سوره حمد و نه سوره‏هاى دیگر، آغاز مى‏شود، براى آن است

1.. برای آگاهی بیشتر در این باره، ر. ک: همین اثر، ص ۲۸۹ (تفسیر آیۀ (إِیّاكَ نَعبُدُ)).

2.. کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۱ ص۳۱۰ ح۹۲۶.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
18

هر چند براى هیچ یک از دیدگاه‏های یاد شده، مستند قاطع و روشنى در دست نیست، با توجّه به مجموع قرائن بیان شده، به نظر مى‏رسد که نظریّه سوم به واقع، نزدیک‏تر است.۱ به بیان دیگر، روایاتى که دلالت دارند آنچه در آغاز بعثت بر پیامبرش نازل شده، آیات آغازین سوره علق است،۲ در صورت صحّت، مى‏توانند مؤیّد این نظریّه باشند.

شایان ذکر است که اصولاً دلیل قاطعى بر ترتیب خاص براى نزول سوره‏هاى قرآن وجود ندارد و گزارش‏های رسیده در این باره، افزون بر ضعف سند، از نظر دلالت نیز با یکدیگر ناسازگارند.۳

ويژگى‏های سوره حمد

سوره حمد، ویژگى‏هایى دارد که هیچ یک از سوره‏هاى قرآن، داراى آن ویژگی‏ها نیست. از این رو، شایسته است پیش از تفسیر این سوره، ویژگى‏هاى آن را بشناسیم.

۱. عصاره معارف قرآن

سوره حمد در شمارى از روایات با عنوان «اُمّ القرآن» یا «اُمّ الکتاب» معرّفى شده است. این تعبیر، گویاى آن است که چکیده کلّ معارف قرآن، در سوره حمد گنجانده شده است؛ زیرا همه معارف قرآن، بلکه همه کتاب‏هاى آسمانى، در سه جمله خلاصه مى‏شوند: اوّل. شناخت مبدأ، دوم. شناخت معاد، و سوم. شناخت راه درست زندگى بر پایه شناخت مبدأ و معاد.

در سوره مبارک حمد، این سه معرفت، با زیباترین بیان، به صورت ایجاز آمده است. بخش نخست این سوره با نام «اللّٰه‏» - که جامع همه صفات کمال

1.. برای آگاهی بیشتر در این باره، ر. ک: شناخت‏نامۀ قرآن: ج۱ ص۱۸۸ - ۱۹۵ (پژوهشى در بارۀ نخستین و واپسین وحى قرآنى).

2.. ر. ک: شناخت‏نامۀ قرآن: ج۱ ص۱۸۸ - ۱۹۵ (احادیث مربوط به نزول نخستین وحى قرآنى).

3.. ر. ک: مجمع البیان: ج۱۰ ص۶۱۲ - ۶۱۳ و تاریخ الیعقوبی: ج۲ ص۳۳.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2325
صفحه از 687
پرینت  ارسال به