187
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

کلمه «عالَم» گاه به معناى همه آفریده‏ها و گاه به نوعى از آفریده‏ها اطلاق مى‏شود؛ زیرا هر یک از آنها علاوه بر این که نشانه آفریدگار خود هستند، ویژگى‏هایى دارند که آنها را از دیگران متمایز مى‏نماید. در این باره چند نکته شایان توجّه است:

یک. برخى از واژه‏شناسان، «عالَم» را برگرفته از «عِلم» دانسته‏اند.

دو. «عالَم» اسم جمع است و مفرد ندارد و به معناى همه آفریده‏ها یا مجموعه‏ای خاص از آنهاست.

سه. جز «عالَمون»، هیچ لفظى به وزن «فاعَل» با «واو» و «نون» جمع بسته نشده است.

چهار. گاه «عالَم» به مجموعه‏اى از موجودات گوناگون که در خصوصیتى مشترک‏ اند مانند عالَم انسان، عالَم حیوان، و عالَم فرشته، اطلاق مى‏شود.

پنج. با توجّه به این که جمع مذکّر سالم، غالباً به عقلا اختصاص دارد، برخى بر این باورند که جمع بستنِ «عالَم» به «عالَمین» از باب تغلیب است.

* کاربرد «عالَمین» در قرآن: کلمه «عالَمین» در قرآن، ۷۳ بار آمده که از این تعداد، ۴۲ بار در قالب «ربّ العالمین» است. مصادیق «عالَمین» در این کتاب آسمانى، عبارت اند از: یک. انسان‏هایى که در یک مقطع زمانى زندگى کرده‏اند، دو. مطلق انسان‏ها، سه. انس و جن، چهار. آسمان‏ها و زمین و آنچه میان آنهاست، پنج. مطلق آفریده‏ها.

* مراد از «عالَمین» در سوره حمد: در آیه دوم این سوره و سایر آیاتى که واژه «عالَمین» مضاف إلیه «ربّ» واقع شده، ظاهراً مراد از «عالمین» مطلق آفریده‏هاست. قرائنى که این نظر را تأیید مى‏کنند، عبارت اند از:

یک. واژه‏شناسان، «عالَم» را به معناى همه آفریده‏ها دانسته‏اند. گستره ربوبیّت الهى نیز شامل همه آفریده‏هاست. بنا بر این، استعمال این لفظ در نوع خاصّى از آفریده‏ها نیاز به قرینه دارد.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
186

بزرگ‏ترین جلوه ربوبیّت الهى، امّا براى تبهکاران است.

* با در نظر گرفتن مفهوم لغوى «ربّ» و کاربردهاى قرآنى آن، در جمع‏بندى و تبیین معناى این واژه نکات زیر شایان توجّه اند:

یک. «ربوبیّت» مفهومى فراتر از «مالکیت» و «سیادت» دارد و بر مالکیتى همراه با اصلاح و ساماندهى امور مملوک دلالت مى‏نماید.

دو. بهشت براى نیکوکاران و دوزخ براى تبهکاران، بزرگ‏ترین جلوه‏های ربوبیّت الهى هستند.

سه. در قرآن، واژه «ربّ» در همان معناى لغوى به کار رفته؛ ولی گستره مصادیق آن به گونه‏اى است که بدون در نظر گرفتنِ آیاتى که اشاره به جلوه‏های ربوبیّت الهى دارند، نمى‏توان به مفهوم دقیق این واژه رسید.

چهار. ترجمه «ربّ» به «پروردگار» با توجّه به ریشه لغوى آن - که «ر ب ب» است - ، با کاربردهاى قرآنى و حدیثى این واژه، هماهنگ نیست، خصوصاً در مواردى که تربیت و پرورش در آنها بی‏معناست، مانند: «ربّ الأرض»؛ امّا در صورتى که واژه یاد شده را به «سامانده» ترجمه کنیم، با همه مصداق‏های قرآنى و روایى آن کاملاً هماهنگ است.

پنج. ربوبیّت آفریدگار و ساماندهى امور آفریده‏ها به وسیله او، تکوینى و جبرى است. بنا بر این، همه آفریده‏ها از جمله انسان، بخواهند یا نخواهند، مربوب خداوند سبحان‏ اند. تنها تفاوتى که انسان با سایر موجودات بى‏اراده دارد، این است که در دنیا مى‏تواند یا راه درست زندگى - یعنى راه عقل و انبیاى الهى - و یا بیراهه هواى نفس و شیطان را برگزیند.

تفسیر (الْعٰالَمِینَ)

* واژه‏پژوهی «عالَمین»: این واژه، جمع «عالَم» و از مادّه «ع ل م» است که بر اثر و نشانه چیزى دلالت دارد که موجب تمایز آن از چیزهاى دیگر مى‏شود. بر این اساس،

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2394
صفحه از 687
پرینت  ارسال به