* جلوههای ربوبیّت الهى: هنگامى که واژه «ربّ» براى خداوند سبحان به کار مىرود، گستره مفهومى وسیعى دارد که با در نظر گرفتن آن، مىتوان ربوبیّت الهى را تفسیر کرد. مهمترین جلوههای ربوبیّت الهى از منظر قرآن، عبارت اند از:
یک. آفرینش همه پدیدهها: نخستین جلوه ربوبیّت الهى، پدید آوردن جهان آفرینش است که به روشنى بر قدرت و حکمت آفریدگار خود دلالت دارد.
دو. وحدت ربوبیّت، یعنى مالکیت و ساماندهى همه چیز با خداوند سبحان است و در این ویژگى، هیچ کس با او شریک نیست.
سه. آفرینش حیات: مقتضاى ربوبیّت الهى، جریان حیات در سراسر جهان هستى به تناسب نیاز انواع پدیدههاست. در این میان، انسان از حیات ویژهاى برخوردار است که به گونه مستقیم به آفریدگار، انتساب یافته است.
چهار. آفرینش مرگ: نهتنها حیات، بلکه مرگ نیز مقتضاى ربوبیّت و تدبیر الهى است.
پنج. زیبایى: یکى از جلوههای ربوبیّت الهى که در قرآن بِدان تصریح شده، زیبایى آفریدهها به طور مطلق و زیبایى و تناسب اندام انسان به طور خاص است.
شش. ویژگىهاى متناسب با حکمت آفرینش: در نظام خلقت، هر پدیدهاى ویژگىهایى منطبق با حکمت و هدف پدید آمدن خود دارد. این، نشانهای روشن از ربوبیّت الهى است.
هفت. وجود امکانات متناسب با نیازها: بقای پدیدهها، نیازمند امکاناتى است که آنها بتوانند با بهرهگیرى از آن امکانات، به زندگى خود ادامه دهند. وجود این امکانات، یکى دیگر از جلوههای ربوبیّت آفریدگار است.
هشت. هدایت عامّ تکوینى: همه پدیدهها براى انجام دقیق وظایف خود در نظام آفرینش، به صورت تکوینى هدایت مىشوند؛ امّا انسان، افزون بر این، از شناخت فطرى خداوند سبحان - که نوعى هدایت تکوینى است - نیز برخوردار است.