را ویژه جمیل اختیارى دانستهاند نیز باید همین معنا را انتخاب کنند؛ زیرا «لوم» نیز ویژه فعل ناشایست اختیارى است.
* تفاوت میان «حمد» و «مدح»: تفاوتهایى که میان این دو واژه گذاشته شده، عبارت اند از:
یک. حمد، ویژه کارهاى نیک اختیارى است؛ امّا مدح، در امور غیر اختیارى مانند چهره زیبا و قامت رعنا نیز به کار مىرود.
دو. حمد، ستودن کسی است که از او نعمتی به ما رسیده است، بر خلاف «مدح» که اعم از این معناست. از این رو، بلندى قامت و زیبایى رو، قابل حمد نیست؛ ولى مىتوان آن را مدح کرد.
گفتنى است با توجّه به این که در متون دینى، «حمد» در اعم از جمیل اختیارى و ذاتى به کار رفته است، مىتوان گفت:
اوّلاً: «حمد» در برابر «لوم» قرار نمیگیرد؛ زیرا «لوم» مختص به فعل ناشایست اختیارى است.
ثانیاً: «حمد» و «مدح» هر دو در امور ذاتى و اختیارى کاربرد دارند.
ثالثاً: «حمد» به جایى که اثر کمالِ شخصِ حمد شده به دیگرى برسد، اختصاص ندارد.
* تفاوت میان «حمد» و «شُکر»: این دو واژه دو معناى متفاوت دارند؛ زیرا حمد در برابر «ذمّ» یا «لوم»، و «شکر» در مقابل «کفران (ناسپاسى)» است. «شکر» تنها بر نعمت است؛ ولى «حمد»، گاه بر نعمت و گاه بر مصیبت.
گفتنى است که رکن اصلى در «حمد» حکمت است. بنا بر این، خداوند مىتواند خود را حمد کند؛ ولى در «شکر» رکن اصلى، نعمتبخشىِ مُنعِم است. از این رو، اطلاق «شاکر» بر خداوند سبحان با توجّه به غناى ذاتى او و مبدأ بودن او در همه نعمتها، مَجاز است.