۲. ثعلبى، در تفسیر (رَبِّ ٱلْعٰالَمِینَ) آورده است:
۰.قالَ جَعفَرُ بنُ مُحَمَّدٍ الصّادِقُ: العالَمونَ: أهلُ الجَنَّةِ وَ أهلُ النّارِ.۱
۰.جعفر بن محمّد صادق فرمود: «عالمون̎ بهشتیان̎ و دوزخیان اند».
۳. آلوسى در این باره مىگوید:
۰.قیل: هم الإنس، لقوله تعالى: (أَ تَأْتُونَ ٱلذُّكْرٰانَ مِنَ ٱلْعٰالَمِینَ)۲، و هو المنقول عن جعفر الصادق و المأخوذ من بحر أهل البیت، و لعلّ الوجه فیه الإشارة إلى أنّ الإنسان هو المقصود بالذات من التكلیف.۳
۰.گفته شده که مقصود، انسان است، به قرینه این سخن خداى متعال: (آیا بر مذکّر از عالمیان (انسانها) در مىآیید [و با آنها آمیزش مىکنید]؟). این، از امام جعفر صادق علیه السلام نقل و از دریاى علم اهل بیت علیهم السلام گرفته شده است و شاید وجه آن، اشاره به این حقیقت باشد که انسان، مقصود اصلى تکلیف الهى است.
۴. راغب، در باره معناى «عالَمین» گفته است:
۰.قالَ جعفرُ بنُ محمَّد: عُنِىَ بِهِ النّاسُ، و جُعِلَ كلُّ واحِدٍ مِنهُم عالَماً، و قال: العالَمُ عالَمانِ: الكَبیرُ وَ هُوَ الفَلَکُ بِما فیه، وَ الصَغیرُ و هُوَ الإنسانُ؛ لأنّهُ مَخلوق علىٰ هَیئَةِ العالَمِ.۴
۰.جعفر بن محمّد (امام صادق علیه السلام) فرمود: «مقصود، مردم اند که [خداوند] هر یک از آنها را عالَمى قرار داده است». سپس فرمود: «عالَم، دو گونه است: عالم بزرگ - که همان فلک با همه محتویاتش است - و عالم کوچک - که همان انسان است - ؛ زیرا انسان بر هیئت و شکل عالَم، آفریده شده است».
در باره این دسته از قرائن، چند ملاحظه وجود دارد: