سینههاى جهانیان است، آگاهتر نیست؟!).
روشن است که سیاق آیه، گویاى آن است که مقصود از «عالَمین» در آن، مطلق انسانهاست.
سوم: مواردى که در آنها مقصود از «عالَمین»، انس و جن است، مانند:
۰.(تَبٰارَكَ ٱلَّذِی نَزَّلَ ٱلْفُرْقٰانَ عَلىٰ عَبْدِهِ لِیَكُونَ لِلْعٰالَمِینَ نَذِیراً.۱
۰.خجسته است کسى که قرآن را بر بندهاش نازل کرد تا بیم دهنده جهانیان (انس و جن) باشد).
با عنایت به آیات و احادیثى که دلالت مىکنند که پیامبر صلی الله علیه و آله بر جن و انس مبعوث شده، «عالَمین» در آیه یاد شده، شامل هر دو گروه مىشود.
چهارم: آیهاى که «عالَمین» را به آسمانها و زمین و آنچه میان آنهاست، تفسیر کرده است:
۰.(قٰالَ فِرْعَوْنُ وَ مٰا رَبُّ ٱلْعٰالَمِینَ * قٰالَ رَبُّ ٱلسَّمٰاوٰاتِ وَ ٱلْأَرْضِ وَ مٰا بَیْنَهُمَا إِنْ كُنْتُمْ مُوقِنِینَ * قٰالَ لِمَنْ حَوْلَهُ أَ لٰا تَسْتَمِعُونَ* قٰالَ رَبُّكُمْ وَ رَبُّ آبٰائِكُمُ ٱلْأَوَّلِینَ * قٰالَ إِنَّ رَسُولَكُمُ ٱلَّذِی أُرْسِلَ إِلَیْكُمْ لَمَجْنُونٌ * قٰالَ رَبُّ ٱلْمَشْرِقِ وَ ٱلْمَغْرِبِ وَ مٰا بَیْنَهُمٰا إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ.۲
۰.فرعون گفت: پروردگار عالمیان چیست؟! * [موسى] گفت: «پروردگار آسمانها و زمین و آنچه میان آن دو است، اگر اهل یقین هستید» *[فرعون] به اطرافیانش گفت: آیا نمىشنوید [این مرد چه مىگوید]؟! * [موسى] گفت: «او پروردگار شما و پروردگار نیاکان شماست» * [فرعون] گفت: پیامبرى که به سوى شما فرستاده شده، بی گمان جنزده است *[موسى] گفت: «او پروردگارِ مشرق و مغرب است و آنچه میان آن دو است، اگر شما عقل و اندیشه خود را به کار مىگرفتید»).