در باره واژه «عالَم»، چند نکته شایان توجّه است:
۱. برخى از واژهشناسان، «عالَم» را برگرفته از کلمه «عِلم» دانستهاند.۱
۲. از نظر واژهشناسان، «عالَم»، اسم جمع۲ است و مفرد ندارد.۳ بنا بر این، افاده جمع مىنماید و به معناى همه آفریدهها و یا مجموعه خاصّى از آنهاست.
۳. یکى از مفسّران، در باره این واژه گفته است:
۰.... هر موجودى یک عالَم است و بر این اساس، در باره اطلاق عالَم بر مجموع موجودات یا بر مجموعهاى خاص از موجودات، باید گفت: اگر «مجموع» [افزون بر جمیع واحدهاى آن]، وجود مستقلّى داشته باشد، اطلاق عالَم بر آن، حقیقى است و آن نیز مانند هر یک از واحدهایش، یک عالَم است و تحت تدبیر ربّ العالمین خواهد بود، و امّا اگر وجود مستقلّى نداشته باشد، اطلاق عالَم بر مجموع اشیا یا مجموعهاى خاص از اشیا، مَجاز است و تنها اطلاق عالَم بر هر یک از واحدها حقیقت خواهد بود.۴
به نظر مىرسد با توجّه به اسم جمع بودن «عالَم»، این بیان صحیح نیست؛ بلکه عکس آن، پذیرفتنى است.
۴. جز «عالَمون»، هیچ لفظى به وزن «فاعَل»، با واو و نون، جمع بسته نشده است.
۵. گاه «عالم» به مجموعهاى از موجودات مختلف که در خصوصیّتى مشترک اند، گفته مىشود، مانند عالَم انسان، عالَم حیوان، عالَم فرشته، عالَم نبات، عالَم جماد و مانند آن، و هنگامى که جمع بسته مىشود، مراد، همه این مجموعههاست.