165
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

برای پروردگارتوست * سپس آنها را که تقوا پیشه کرده‏اند، از آن رهایى مى‏بخشیم و ظالمان را در حالى که [از ضعف و ذلّت] به زانو در آمده‏اند، در آن رها مى‏سازیم).

در آیات دیگر، اشاره شده که بهشت و دوزخ، در واقع، بروز و ظهور همان اعمال نیکوکاران و تبهکاران هستند که خداوند سبحان به مقتضاى ربوبیّتش براى آنان مقدّر فرموده است، چنان که مى‏فرماید:

۰.(وَ إِنَّ كُلّاً لَمّٰا لَیُوَفِّیَنَّهُمْ رَبُّكَ أَعْمٰالَهُمْ إِنَّهُ بِمٰا یَعْمَلُونَ خَبِیرٌ.۱

۰.[پروردگارت به مقتضاى ربوبیّتش] اعمال هر یک را بی‏ کم و کاست به آنها خواهد داد و به آنچه عمل مى‏کنند، آگاه است).

و نیز مى‏فرماید:

۰.(مَنْ عَمِلَ صٰالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ أَسٰاءَ فَعَلَیْهٰا وَ مٰا رَبُّكَ بِظَلٰامٍ لِلْعَبِیدِ.۲

۰.کسى که عمل صالحى انجام دهد، از آنِ خود اوست و هر کس بدى کند، به خویشتن بدى کرده است و پروردگارت، هرگز به بندگان ستم نمى‏کند).

جمع‏بندى

اکنون، با در نظر گرفتنِ مفهوم لغوى «ربّ» و کاربردهاى قرآنى آن، در جمع‏بندى و تبیین معناى این واژه، نکات زیر در خور توجّه است:

۱. «ربوبیّت»، مفهومى فراتر از «مالکیت» و «سیادت» دارد و دالّ بر مالکیتى همراه با اصلاح و ساماندهىِ امور مملوک است. این، همان معنایى است که شمارى از واژه‏شناسان به آن تصریح کرده‏اند.

۲. بر اساس حکمت و عدل الهى، کیفرِ مجرمان، همانند پاداش نیکان، در ساماندهى امور جهان، نقش اساسى دارد. از این رو، دوزخ، همانند بهشت برای

1.. هود: آیۀ ۱۱۱.

2.. فصّلت: آیۀ ۴۶. نیز، ر. ک: آل عمران: آیۀ ۱۸۲ و انفال: آیۀ ۵۱ و حج: آیۀ ۱۰.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
164

انسان‏هاى شایسته‏ اند. در واقع، همه آیات قرآن که در آنها نعمت‏هاى بهشت جاوید در کنار نام مبارک «ربّ» آمده است، به همین جنبه از ربوبیّت خداوند سبحان اشاره دارند.

۱۵. رنج‏آورترين زندگى ابدى

ربوبیّت الهى ایجاب مى‏کند که مرگ، نقطه پایان در زندگىِ تبهکاران نباشد؛ بلکه به مقتضاى حکمت و عدالت خداوند، چنین افرادى به تناسب گناهانى که در دنیا انجام داده‏اند، در عالَم آخرت، مجازات شوند، همان گونه که نیکوکاران به ازاى نیکى‏هایى که انجام داده‏اند، پاداش مى‏بینند. از این رو، در دعاى «جوشن کبیر» که از پیامبر صلی الله علیه و آله روایت شده است، مى‏خوانیم:

۰.یا رَبَّ الجَنَّةِ وَ النّارِ!۱

۰.اى پروردگار بهشت و جهنّم!

بر این اساس، دوزخ، همانند نعمت‏هاى بهشت برای نیکوکاران، بزرگ‏ترین مظهر ربوبیّت الهى برای تبهکاران است. آیات متعدّدى به این بُعد از ربوبیّت الهى اشاره دارند، مانند:

۰.(وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ ٱلْجِنَّةِ وَ ٱلنّٰاسِ أَجْمَعِینَ.۲

۰.فرمان پروردگارت، قطعى شده که: «جهنّم را از همه [سرکشان و طاغیانِ] جن و اِنس، پُر خواهم کرد»).

۰.(وَ إِنْ مِنْكُمْ إِلّٰا وٰارِدُهٰا كٰانَ عَلىٰ رَبِّكَ حَتْماً مَقْضِیًّا * ثُمَّ نُنَجِّی ٱلَّذِینَ اِتَّقَوْا وَ نَذَرُ ٱلظّٰالِمِینَ فِیهٰا جِثِیًّا.۳

۰.همه شما [بى‏استثنا] بر آن وارد می‏شوید. این، امرى است حتمى و تمام شده

1.. البلد الأمین: ص۴۰۶.

2.. هود: آیۀ ۱۱۹.

3.. مریم: آیۀ ۷۱ ـ ۷۲.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2006
صفحه از 687
پرینت  ارسال به