آنان اند که از سوى پروردگارشان، بر [راه] هدایت اند و آنان اند که رستگارند).
گفتنی است که انواع هدایتها در تفسیر آیه ششم این سوره، یعنی (اهْدِنَا ٱلصِّرَاطَ ٱلْمُسْتَقِیمَ) به تفصیل تبیین میگردند.
۱۱. آزمايش به وسيله خوشی و ناخوشی
خداوند، انسانها را به خوشى و ناخوشى، آسایش و سختى، و خیر و شر مىآزماید تا استعدادهایشان، مجال رشد و شکوفایى بیابد. قرآن کریم، تصریح مىکند که انسان، با خیر و شر، آزموده مىشود:
۰.(وَ نَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَ ٱلْخَیْرِ فِتْنَةً.۱
۰.و شما را به شر و خیر کاملاً مىآزماییم).
برخى انسانها با موفّقیت در این آزمونهاى الهى به قلّه کمالات انسانى صعود مىکنند و به مقام امامت و ولایت مطلق دست مىیابند. نمونه قرآنى چنین انسانى، ابراهیم علیه السلام است:
۰.(وَ إِذِ اِبْتَلىٰ إِبْرٰاهِیمَ رَبُّهُ بِكَلِمٰاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قٰالَ إِنِّی جٰاعِلُكَ لِلنّٰاسِ إِمٰاماً.۲
۰.و چون ابراهیم را پروردگارش با کلماتى بیازمود و وى آن همه را به انجام رساند، [خدا به او] فرمود: من، تو را امامِ مردم قرار دادم).
برخى هم در اثر مردود شدن در آزمونهاى الهى، جایگاهى پستتر از چارپایان مىیابند و به اَسفل السافلین، سقوط مىکنند:
۰.(لَقَدْ خَلَقْنَا ٱلْإِنْسانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ * ثُمَّ رَدَدْناهُ أَسْفَلَ سافِلِینَ.۳