آرى. پس شناخت، محقّق شد؛ ولى آنها این صحنه را فراموش کردند و زودا که به یادش آورند و اگر آن (پیمان خداشناسى) نبود، هیچ کس نمىدانست که آفریدگار و روزى دهندهاش، چه کسى است. از میان ذریّه آدم، برخى در همان عالم «ذَر»، به زبان، اقرار کردند و به دل، ایمان نیاوردند. از این رو، خداوند فرموده است: (اینان، به آنچه پیشتر تکذیب کرده بودند، ایمان نمىآورند).
بر پایه این حدیث و احادیث فراوانى۱ که در تفسیر آیه یاد شده از اهل بیت علیهم السلام نقل شده، خداوند سبحان، شناخت فطرى خود را به صورت تکوینى در سرشت همه انسانها قرار داده و در عالم ذَر از آنها بر ربوبیّت خود، پیمان گرفته و بدین سان، آنان را به معرفت خویش، هدایت فرموده است.
۹. هدايت عامّ تشريعى
این هدایت، ویژه موجوداتى است که از نعمت «اراده» برخوردارند و تکاملشان، اختیارى است. در آیات فراوانى، این نوع هدایت نیز جلوه ربوبیّت الهى شمرده شده است، مانند آیات زیر:
۰.(لَئِن لَّمْ یهْدِنِى رَبِّى لَأَكُونَنَّ مِنَ ٱلْقَوْمِ ٱلضَّالِّینَ.۲
۰.اگر پروردگارم مرا راهنمایى نکند، مسلّماً از گروه گمراهان خواهم بود).
۰.(قُلْ إِنَّنِی هَدٰانِی رَبِّی إِلىٰ صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ دِیناً قِیَماً مِلَّةَ إِبْراهِیمَ حَنِیفاً وَ مٰا كانَ مِنَ ٱلْمُشْرِكِینَ.۳
۰.بگو: «پروردگارم، مرا به راه راست، هدایت کرده؛ آیینى پا بر جا [و ضامن سعادت دین و دنیا]؛ آیین حقگرای ابراهیم که از مشرکان نبود»).
این هدایت، عمومى است و انسان مىتواند آن را بپذیرد یا رد کند: