151
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

تصریح مى‏کند:

۰.(ٱلَّذِی أَحْسَنَ كُلَّ شَیْءٍ خَلَقَهُ.۱

۰.او، همان کسى است که هر چه آفریده، نیکو آفریده است).

در حدیثى که شیخ طوسى از امیر مؤمنان علیه السلام نقل کرده، تناسب اندام و نیکویى چهره، سومین نعمت خداى سبحان به انسان معرّفى شده است. در این روایت آمده است:

پیامبر صلی الله علیه و آله به على علیه السلام رو کرد و فرمود:

۰.یا أبَا الحَسَنِ... ما أوَّلُ نِعمَةٍ بَلاکَ اللهُ عز و جل وَ أنعَمَ عَلَیکَ بِها؟

۰.اى ابو الحسن!... نخستین نعمتى که خداى عز و جل تو را بِدان آزموده و به تو داده، چیست؟

على علیه السلام پاسخ داد:

۰.أن خَلَقَنی - جَلَّ ثَناؤُهُ - وَ لَم أکُ شَیئاً مَذكوراً.

۰.این که خداوند - که ثنایش بِشکوه باد - مرا آفرید، در حالى که چیزی در خورِ یاد کردن نبودم.

فرمود:

۰.صَدَقتَ، فَمَا الثّانِیَّةُ؟

۰.درست گفتى. دومین [نعمت] چیست؟

پاسخ داد:

۰.أن أحسَنَ بی إذ خَلَقَنی، فَجَعَلَنی حَیّاً لا مَیِّتَاً.

۰.این که به من، احسان کرد و مرا زنده آفرید، نه مُرده.

فرمود:

۰.صَدَقتَ، فَمَا الثّالِثَةُ؟

1.. سجده: آیۀ ۷.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
150

ستایش، خداى را پروردگار جهانیان، پروردگار مرگ و زندگى.

براى پى بردن به اهمّیت این مسئله، مى‏توان تصوّر کرد که اگر مرگى در کار نبود و هم‏اکنون همه کسانى که از ابتداى آفرینش انسان تا کنون به دنیا آمده‏اند زنده بودند، جهان امروز، چه وضعى داشت!

کلینى رحمه الله در روایتى به سند صحیح از امام صادق علیه السلام نقل کرده که در دوران یکى از انبیاى گذشته، مردم از پیامبر صلی الله علیه و آله خود خواستند دعا کند که مرگ، از میان آنان برداشته شود. او دعا کرد و دعایش مستجاب شد. به ‏تدریج، آن قدر جمعیّت سال‏خوردگان فراوان شد که دیگر زندگى کردن براى هیچ کس، ممکن نبود. هر کس مجبور بود علاوه بر پدر و مادر، پدربزرگ و پدرِ پدربزرگ خود را تیمار کند. سرانجام، کار به جایى رسید که از پیامبر خود، درخواست کردند وضع را به حال سابق باز گردانَد و او نیز دعا کرد و خداوند، آنها را به حال نخست، باز گرداند.۱

۵. زيبايى

یکى دیگر از جلوه‏های ربوبیّت الهى، این است که همه پدیده‏ها از زیبایى خاصّى برخوردارند. خداوند سبحان، در باره زیبایى شکل و تناسب اندام انسان مى‏فرماید:

۰.(وَ صَوَّرَكُمْ فَأَحْسَنَ صُوَرَكُمْ وَ رَزَقَكُمْ مِنَ ٱلطَّیِّباتِ ذٰلِكُمُ ٱللّٰهُ رَبُّكُمْ فَتَبارَكَ ٱللّٰهُ رَبُّ ٱلْعالَمِینَ.۲

۰.شما را شکل داد و چهره‏تان را نیکو نمود و از پاکیزه‏ها به شما روزى داد. آن اللّٰه‏، پروردگار شما است. بلندمرتبه است خدا، پروردگار جهانیان).

گفتنى است که این آیه مى‏تواند ناظر به این نکته باشد که زیبایى، به انسان اختصاص ندارد؛ بلکه همه آفریده‏ها زیبا هستند، چنان که آیه‏اى دیگر نیز بِدان

1.. ر. ک: الکافی: ج۳ ص۲۶۰ ح۳۶.

2.. غافر: آیۀ ۶۴.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2165
صفحه از 687
پرینت  ارسال به