اوّل. برترى حمد بر نعمت، بدین معناست که نعمت حمد، از نعمتى که خداوند متعال برای آن ستایش مىشود، بزرگتر است.
دوم. مقصود، این است که حمد، چون موجب نزدیکى انسان به خداى سبحان و رسیدن به جایگاه کرامت او مىشود، از نعمتى که به او داده شده، برتر است؛ زیرا اثر آن نعمت براى انسان، کمتر از برکات حمد براى اوست.۱
گفتنى است که احتمال دوم در حدیثى از پیامبر صلی الله علیه و آله به صورت روشن بیان شده است. متن سخن پیامبر صلی الله علیه و آله این است:
۰.لَو أنَّ الدُّنیا كُلَّها لُقمَةٌ واحِدَةٌ فَأَكَلَهَا العَبدُ المُسلِمُ ثُمَّ قالَ: «الحَمدُ لِلهِ»، لَكانَ قَولُهُ ذٰلِکَ خَیراً لَهُ مِنَ الدُّنیا وَ ما فیها.۲
۰.اگر همه دنیا یک لقمه شود و بنده مسلمان، آن را بخورد و سپس بگوید: «ستایش، خداى را»، این گفته او برایش از دنیا و هر آنچه در دنیاست، بهتر باشد.
شایان ذکر است که در احادیث اهل بیت علیهم السلام نکات ارزندهاى در باره برکات حمد و جایگاههاى آن آمده که ارتباط نزدیکى با تفسیر حمد ندارند و به همین دلیل، از شرح آنها در این جا صرف نظر مىکنیم.۳
مبحث دوم: معناشناسی (رَبِّ)
مطالبی که در این بخش بررسی میگردند، عبارت اند از: واژهپژوهی «ربّ»، کاربردهای «ربّ» در قرآن، جلوههای ربوبیّت الهی، و در ادامه جمعبندی مطالب ارائه میگردد.