139
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

واژه‏پژوهی «ربّ»

هیئت «ربّ»، مى‏تواند صفت مشبّهه۱ یا مصدر براى مبالغه باشد۲ و برخى، آن را اسم فاعل دانسته‏اند۳ که در اصل «رابّ» بوده است.

این هیئت، از مادّه «ر ب ب» و مضاعف است. ظاهراً این واژه را نمى‏توان از مادّه «ر ب و» یا «ر ب ى» که ناقص‏ اند، دانست، مگر بر مبناى اشتقاق اکبر.۴ ابن فارِس براى مادّه «رب»، سه اصل بیان کرده است:

۰.الراء و الباء یدلّ على اُصول: فالأوّل: إصلاح الشى‏ء وَ القیام علیه. فالربّ المالک و الخالق و الصاحب؛ و الربّ المصلح للشّى‏ء...

۰.وَ الأصل الآخر: لزوم الشّى‏ء وَ الإقامة علیه و هو المناسب للأصل الأوّل... وَ الأصل الثالث: ضمّ الشى‏ء للشّى‏ء وَ هو أیضاً مناسب لما قبله وَ متى أنعم النظر كان الباب كلّه قیاساً واحداً.۵

۰.«راء» و «باء»، بر چند بُن معنایى دلالت مى‏کند: نخست، اصلاح چیزى و به پا خاستن براى آن. پس رب، به معناى مالک و خالق و صاحب، و همچنین رب، به معناى اصلاح کننده چیزى است... . بُن معنایى دیگر،

1.. تفسیر القرآن الکریم: ج۱ ص۳۳۶. نیز، ر. ک: المصباح: ص۳۳۴.

2.. تفسیر القرآن الکریم: ج۱ ص۳۳۶. نیز، ر. ک: الکشّاف: ج۱ ص۵۳، مدارک التنزیل: ج۱ ص۶، المصباح: ص۳۳۴.

3.. تفسیر القرآن الکریم: ج۱ ص۳۳۶.

4.. اشتقاق صغیر، آن است که حروف اصلى و ترتیب آنها در تمام صیغه‏ها یکسان است، مانند ضرب و یضرب و ... از مصدر «ضرب». اشتقاق کبیر، آن است که صیغه‏ها در حروف اصلى مشترک هستند؛ ولى ترتیب حروف یکسان نیست، مانند «حمد و مدح». اشتقاق اکبر نیز آن است که تنها در دو یا یک حرف از حروف اصلى، مشترک هستند و رعایت ترتیب بین آنها لزومى ندارد؛ ولى در معنا نزدیک به هم هستند، مانند غور و غوص و ... (ر. ک: التحقیق: ج۱ ص۱۱). شاید آنچه در التبیان (ج ۱ ص۹۸) آمده که «اشتقّ ̎ ربّ̎ من التربیة، یقال: رببته و رَبیته بمعنى واحد؛ ربّ از تربیت گرفته شده است. رَبَبتُهُ و ربیتُهُ به یک معنا هستند» بر همین مبنا باشد.

5.. معجم مقاییس اللّغة: ج۲ ص۳۸۲.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
138

اوّل. برترى حمد بر نعمت، بدین معناست که نعمت حمد، از نعمتى که خداوند متعال برای آن ستایش مى‏شود، بزرگ‏تر است.

دوم. مقصود، این است که حمد، چون موجب نزدیکى انسان به خداى سبحان و رسیدن به جایگاه کرامت او مى‏شود، از نعمتى که به او داده شده، برتر است؛ زیرا اثر آن نعمت براى انسان، کمتر از برکات حمد براى اوست.۱

گفتنى است که احتمال دوم در حدیثى از پیامبر صلی الله علیه و آله به صورت روشن بیان شده است. متن سخن پیامبر صلی الله علیه و آله این است:

۰.لَو أنَّ الدُّنیا كُلَّها لُقمَةٌ واحِدَةٌ فَأَكَلَهَا العَبدُ المُسلِمُ ثُمَّ قالَ: «الحَمدُ لِلهِ»، لَكانَ قَولُهُ ذٰلِکَ خَیراً لَهُ مِنَ الدُّنیا وَ ما فیها.۲

۰.اگر همه دنیا یک لقمه شود و بنده مسلمان، آن را بخورد و سپس بگوید: «ستایش، خداى را»، این گفته او برایش از دنیا و هر آنچه در دنیاست، بهتر باشد.

شایان ذکر است که در احادیث اهل بیت علیهم السلام نکات ارزنده‏اى در باره برکات حمد و جایگاه‏هاى آن آمده که ارتباط نزدیکى با تفسیر حمد ندارند و به همین دلیل، از شرح آنها در این جا صرف ‏نظر مى‏کنیم.۳

مبحث دوم: معناشناسی (رَبِّ)

مطالبی که در این بخش بررسی می‏گردند، عبارت‏ اند از: واژه‏پژوهی «ربّ»، کاربردهای «ربّ» در قرآن، جلوه‏های ربوبیّت الهی، و در ادامه جمع‏بندی مطالب ارائه می‏گردد.

1.. ر. ک: شرح اُصول الکافى: ج۸ ص۲۹۷.

2.. الأمالی، طوسی: ص۶۱۰ ح۱۲۶۰.

3.. ر. ک: نهج الذکر: ج۲ ص۲۲۵ (فصل سوم: برکت‏های حمد گفتن).

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1891
صفحه از 687
پرینت  ارسال به