که این ذکر، پایانبخش دعاى اهل بهشت است:
۰.(وَ آخِرُ دَعْواهُمْ أَنِ ٱلْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ ٱلْعالَمِینَ.۱
۰.و پایان نیایش آنان، این است که: ستایش، خداى را که پروردگار جهانیان است).
در سخنى منسوب به امام على علیه السلام آمده است:
۰.مِن شَرَفِ هٰذِهِ الكَلِمَةِ - وَ هِیَ الحَمدُ لِلهِ - أنَّ اللّٰهَ تَعالیٰ جَعَلَها فاتِحَةَ كِتابِهِ، وَ جَعَلَها خاتِمَةَ دَعویٰ أهلِ جَنَّتِهِ؛ فَقالَ: (وَ آخِرُ دَعْوٰاهُمْ أَنِ ٱلْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ ٱلْعٰالَمِینَ).۲
۰.از ارجمندى «الحمد للّٰه»، این است که خداوند سبحان، آن را آغاز کتابش و پایان نیایش بهشتیانش قرار داده و فرموده است: (و پایان نیایش آنان، این است که: ستایش، خداى را که پروردگار جهانیان است).
بهشتیان، پس از بهرهمند شدن از انواع نعمتها، خدا را ستایش مىکنند و بدین جهت، پایانبخش سخن و نیایش آنان، ستایش خداى سبحان است؛ امّا از آن جا که نعمتهاى بهشت، جاویدند و پایانپذیر نیستند، پایان، در این جا به معناى پایان نسبى است، نه پایان حقیقى؛ یعنى در پایان هر نعمت، خدا را حمد مىکنند، چنان که در روایتى از امام باقر علیه السلام آمده است:
۰.یَعنى بِذٰلِکَ عِندَما یَقضونَ مِن لَذّاتِهِم مِنَ الجِماعِ وَ الطَّعامِ وَ الشَّرابِ یَحمَدونَ اللّٰهَ عز و جل عِندَ فَراغَتِهِم.۳
۰.مقصود، این است که چون لذّتشان از آمیزش و خوردن و نوشیدن تمام شد، خداوند را حمد و شکرگزاری میکنند.
۷. برترين دعا
در حدیثى از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در توصیف اهمّیت «تحمید»، نقل شده است: