133
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

مقتضاى سیاق، این است که تحمید به معناى دوم باشد. در این صورت، معناى روایت چنین مى‏شود که «تسبیح»، تنها نیمى از میزان و «تحمید»، همه میزان را پُر مى‏کند.

بر این اساس، روایتِ یاد شده اشاره به این معنا خواهد بود که «تحمید» برتر از «تسبیح» است. به سخن دیگر، ستایش خداوند متعال به دارا بودن همه کمالات در ذات و صفات و افعال، مهم‏تر از تنزیه او از کاستی‏هاست، هر چند در واقع، تسبیح و تحمید، قابل تفکیک از یکدیگر نیستند.۱

برترى «تکبیر» بر «تسبیح» و «تحمید»

شاید برترى «تکبیر (اللّٰه‏ أکبر گفتن)»، به این دلیل باشد که انسان با «تسبیح (سبحان اللّٰه‏ گفتن)» و «تحمید (الحمد للّٰه‏ گفتن)»، در مقام توصیف خداوند سبحان قرار مى‏گیرد؛ ولى با «تکبیر» اعلام مى‏کند که ذات مقدّس او برتر و بالاتر از توصیف است، چنان که امام صادق علیه السلام در تبیین معناى «اللّٰه‏ أکبر» مى‏فرماید:

۰.اللّٰهُ أكبَرُ مِن أن یوصَفَ.۲

خدا، بزرگ‏تر از آن است که وصف شود.

بر این اساس، پُر شدن جهان هستى به وسیله «تکبیر»، اشاره به این است که حقیقت این ذکر، بیانگر بالاترین مراتب خداشناسى است.

۶. پایان نیایش اهل بهشت

یکى دیگر از ویژگى‏هاى حمد - که در قرآن کریم بدان تصریح شده - این است

1.. ر. ک: مجمع البحرین: ج۱ ص۳۹۸.

2.. الکافى: ج۱ ص۱۱۷ ح۸ ـ ۹.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
132

مسئله اوّل: مقصود از «میزان» چیست؟

مسئله دوم: پُر شدن میزان به وسیله تحمید به چه معناست؟

مسئله سوم: دلیل برترى تکبیر بر تسبیح و تحمید چیست؟

مقصود از «میزان»

به نظر مى‏رسد مقصود از «میزان»، معیارى است که صحّت و ارزش عقاید و اعمال، با آن سنجیده مى‏شود و آن، چیزى جز «حق» نیست. باورها و اعمال انسان، هر چه بیشتر مطابق با حق باشند، درست‏تر و باارزش‏تر، و هر چه از حق دورتر باشند، بى‏ارزش‏ترند.۱

معناى پُر شدن میزان به وسیله تحمید

پُر شدنِ میزان به وسیله تحمید، مى‏تواند به یکى از این دو معنا باشد:

معناى اوّل: «تسبیح»، نیمى از میزان و «تحمید»، نیمِ دیگر آن را پُر مى‏کند؛ زیرا تسبیح و تنزیه حق تعالى از صفات سلبى، نیمى از حق در توصیف خداوند متعال است و تحمید او بر صفات ثبوتى، نیمِ دیگر آن است.

بر اساس این معنا، «حمد» همانند «تسبیح» خواهد بود و برتری آن اثبات نمی‏شود.

معناى دوم: تسبیح، تنها نیمى از میزان را پُر مى‏کند؛ ولى تحمید، همه آن را.

بنا بر این احتمال، روایتِ یاد شده را مى‏توان چنین معنا کرد که تنزیه خداوند سبحان از صفات سلبى، تنها نیمى از حق در توصیف اوست؛ امّا تحمید او بر صفات کمالى، همه حق در خداشناسى است؛ زیرا تحمید حق تعالى بر مطلق کمالات، تنزیه او از همه کاستى‏ها نیز هست.

با عنایت به این که ادامه حدیث به برترى «تکبیر» بر عناوین قبلى اشاره دارد،

1.. ر. ک: همین اثر، ص ۲۶۸ (هنگام ارزیابی و حسابرسی اعمال).

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2132
صفحه از 687
پرینت  ارسال به