113
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

نزول قرآن،۱ برترى‏بخشى بر دیگران،۲ فرزند،۳ تحقّق وعده۴ و نجات از دست ظالمان،۵ از ملاک‏هاى استحقاق ستایش آن ذات پاک، دانسته شده است.

معناى «الحمد للّه‏»

به منظور تبیین معناى «الحمد للّٰه‏»،۶ چند نکته شایان توجّه است:

یک. معنای الف و لام در «الحمد»: در باره الف و لام در «الحمد»، سه احتمال بیان کرده‏اند:

اوّل. الف و لام، اشاره به جنس است؛ یعنى جنس ستایش به طور مطلق براى خداى سبحان است.

دوم. الف و لام، براى استغراق است، بدین معنا که هر حمدى از هر حامدى صادر و بر هر محمودى واقع شود، در حقیقت، ستایش خداى سبحان است.

سوم. الف و لام، اشاره به عهد است و مراد از حمد معهود، حمد کامل خداى سبحان از خود است.۷

یکی از مفسّران گفته ‏است:

۰.بعید است که الف و لام در «الحمد» براى استغراق یا عهد باشد؛ زیرا خداوند سبحان، خود را به آنچه شایسته آن است، ستایش کرده و مقصودش این است که او، ستوده مطلق است. همچنین هر کس که این آیه کریم را برمى‏خوانَد، خدا را ستایش مى‏کند و ستایش را به طور مطلق براى او قرار

1.. کهف: آیۀ ۱.

2.. نمل: آیۀ ۱۵.

3.. ابراهیم: آیۀ ۳۹.

4.. زمر: آیۀ ۷۴.

5.. مؤمنون: آیۀ ۲۸.

6.. ر. ک: همین اثر، ص ۵۹ (معنا‏شناسى «اللّٰه‏»).

7.. تسنیم: ج۱ ص۳۳۰ (به نقل از: تفسیر روح البیان: ج۱ ص۱۰).


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
112

با ستایش «رعد»۱ مشترک است، پنج بار ستایشگرى اهل بهشت گزارش شده است،۲ در سه آیه، ستایشگرى پیامبرانى مانند ابراهیم،۳ موسى،۴ داوود و سلیمان علیهم السلام۵ آمده، دو آیه، ستودن اهل ایمان برای خداوند را حکایت مى‏کند۶ و حمدگویى اهل محشر۷ و نیز همه اشیا،۸ هر کدام، در یک آیه بیان شده است.

بنا بر این، شمارى از آیات قرآن، ستایش خداوند برای خود است و شمارى هم حکایتگر ستایش دیگران برای آن ذات بى‏همتاست.

امر به ستایش خداوند، سیزده بار و در سیزده آیه بیان شده است. دوازده بار، خداوند، محمّد صلی الله علیه و آله را به ستایش خود، فرمان داده است: هفت بار ضمن امر به تسبیح۹ با عبارت‏هاى: «سَبِّح بِحَمدِ رَبِّکَ» و «سَبِّح بِحَمدِهِ»، و پنج بار به صورت مستقل۱۰ با عبارت: «قُلِ الحَمدُ لِله‏». خداوند، یک بار هم به نوح علیه السلام فرمان داده که به هنگام سوار شدن بر کشتى بگوید: (قُلِ ٱلْحَمْدُ لِلّٰهِ ٱلَّذِی نَجّانٰا مِنَ ٱلْقَوْمِ ٱلظّالِمِینَ؛۱۱ ستایش، خداى را که ما را از این قوم ستمکار، نجات داد).

گفتنى است که در قرآن کریم، اعطاى انواع نعمت‏هاى الهى چون: هدایت،۱۲

1.. رعد: آیۀ ۱۳.

2.. یونس: آیۀ ۱۰، زمر: آیۀ ۷۴، فاطر: آیۀ ۳۴، اعراف: آیۀ ۴۳ و زمر: آیۀ ۷۵.

3.. ابراهیم: آیۀ ۳۹.

4.. ابراهیم: آیۀ ۸.

5.. نمل: آیۀ ۱۵.

6.. سجده: آیۀ ۱۵ و توبه: آیۀ ۱۱۲.

7.. اسرا: آیۀ ۵۲.

8.. اسرا: آیۀ ۴۴.

9.. حجر: آیۀ ۹۸، طه: آیۀ ۱۳۰، غافر: آیۀ ۵۵، ق: آیۀ ۳۹، طور: آیۀ ۴۸، فرقان: آیۀ ۵۸ و نصر: آیۀ ۳.

10.. اسرا: آیۀ ۱۱۱، نمل: آیۀ ۵۹ و ۹۳، عنکبوت: آیۀ ۶۳ و لقمان: آیۀ ۲.

11.. مؤمنون: آیۀ ۲۸.

12.. اعراف: آیۀ ۴۳.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2239
صفحه از 687
پرینت  ارسال به