بنا بر این، میتوان گفت: مقصود از «مغضوب علیهم» کسانی هستند که گناهان آنها بسیار سنگین است و شدیدترین کیفرها در انتظار آنهاست.
۲. ضلالت، از منظر قرآن مراتبی دارد که بالاترین آن، ضلالت کیفری است، که از مخالفت با انبیای الهی نشئت میگیرد، و پایینترین آن، ضلالت ناشی از فروترین مراتب ناآگاهی است.۱
بر این اساس، با در نظر گرفتن کاربردهای قرآنیِ «غضب» و «ضلالت»، نسبت این دو واژه در قرآن، عام و خاصّ مطلق است. به بیان دیگر، همه کسانی که مورد غضب الهی اند، عنوان «ضالّین» نیز بر آنها صادق است؛ ولی همه کسانی که عنوان «ضالّ» بر آنها صدق میکند، مورد غضب الهی نیستند.
بنا بر این، در برخی از مراتب ضلالت، «مغضوب علیهم» و «ضالّین» وحدت مصداقی دارند و در برخی از مراتب آن، وحدت مصداقی ندارند.
بر پایه این نظریّه به سادگی میتوان اختلاف ظاهری روایات در تفسیر آیه مورد بحث و تفاوت «مغضوب علیهم» و «ضالّین» را تبیین کرد.
توضیح، این که: روایاتی که این آیه را تفسیر کردهاند، دو دسته اند:
دسته اوّل: روایاتی که تصریح میکنند «مغضوب علیهم» و «ضالّین» در برخی از گناهان، وحدت مصداقی دارند، مانند آنچه از امیر مؤمنان علیه السلام نقل شده است که فرمود:
۰.كُلُّ مَن كَفَرَ بِاللَّهِ فَهُوَ مَغضوبٌ عَلَیهِ، وَ ضالٌّ عَن سَبیلِ اللَّهِ عز و جل.۲
۰.هر کس به خداوند، کافر شود، بر او غضب شده و از راه خداوند عز و جل گمراه گشته است.
همچنین از امام رضا علیه السلام نقل شده است: