شمرده نمیشود. ثانیاً این آیه در صدد بیان همه مشتهیات نفسانی نیست.۱
چهارم. جمله پایانی آیه: (وَٱللهُ عِندَهُ حُسْنُ الْمَئَاب؛ فرجام نیک، نزد خداست) و آیات بعدی تا آیه هفدهم، اشاره به ویژگیها و سرنوشت کسانی است که با پیروی از عقل و اطاعت از خداوند سبحان، تقوا پیشه کنند و تحت تأثیر جاذبههای نفسانی و وسوسههای شیطانی قرار نگیرند و در زندگی از صراط مستقیم حق، منحرف نشوند.
هفت. قدرت و شهرت
مشتهیات نفسانی ششگانهای که توضیح داده شد، به صورت عمومی و برای همه مردم جاذبه دارند؛ امّا خواص و نخبگان، افزون بر این امور، لغزشگاه بسیار خطرناکتری دارند که همان جاذبه قدرت، دستیابی به ریاست و شهوت شهرت است. این لغزشگاه به قدری خطرناک است که گفتهاند:
۰.آخِرُ ما یَخرُجُ مِن قُلوبِ الصِّدّیقینَ حُبُّ الرِّئاسَةِ.۲
۰.آخرین چیزی که از دل راستان، بیرون میرود، دوستی ریاست است.
شیطان با بهرهگیری از این جاذبه نفسانی، شخصیتهای بزرگی را در طول تاریخ به دام انداخته و دنیا و آخرت آنها را تباه ساخته است.
قرآن کریم از قدرتطلبی به «برتریجویی» تعبیر میکند و میفرماید:
۰.(إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلاَ فِى ٱلاَرْضِ وَ جَعَلَ أَهْلَهَا شِیَعًا یَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِّنْهُمْ یُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَ یَسْتَحْىِ نِسَاءَهُمْ إِنَّهُ كَانَ مِنَ ٱلْمُفْسِدِینَ.۳
۰.همانا فرعون در آن سرزمین [مصر] برترى جست و مردمش را گروه گروه ساخت. گروهى از آنان (بنى اسرائیل) را زبون و ناتوان مىگرفت، پسرانشان را سر مىبرید و زنانشان را زنده مىگذاشت. همانا او از تباهکاران بود).