621
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

مال‏ها و فرزندانتان، تنها [براى شما] آزمون‏ اند و مزد بزرگ نزد خداوند است).

از سوی دیگر، ثروت، به دلیل نقشی که در انواع هوسرانی‏ها دارد، یکی از بهترین و کارآمدترین ابزار شیطان و انسان‏های شیطان‏صفت برای گم‏راه کردن انسان است. از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود:

۰.إنَّ الشَّیطانَ یُدیرُ ابنَ آدَمَ فی كُلِّ شَیءٍ، فَإِذا أعیاهُ جَثَمَ لَهُ عِندَ المالِ فَأَخَذَ بِرَقَبَتِهِ.۱

۰.شیطان، آدمى را همه جا می‏گرداند و چون خسته‏اش کرد، در بزنگاه دارایى برایش کمین می‏کند و گریبانش را مى‏گیرد.

در روایتی دیگر از ایشان آمده است که شیطان می‏گوید:

۰.ما أعیانی فِی ابنِ آدَمَ فَلَن یُعیینی مِنهُ واحِدَةٌ مِن ثَلاثٍ: أخذُ مالٍ مِن غَیرِ حِلِّهِ، أو مَنعُهُ مِن حَقِّهِ، أو وَضعُهُ فی غَیرِ وَجهِهِ.۲

۰.من در باره آدمی‏زاده از یکى از این سه، در نمانده‏ام و هرگز در نمی‏مانم: کسب مال از راه غیر حلال، ادا نکردن حقّ مال، و مصرف آن در مورد ناروا.

چهار. مَرکب‏ گران‏قیمت

چهارمین نمونه از جاذبه‏های مادّی که شیفتگی به آن موجب گم‏راهی می‏گردد، اسب‏های گران‏قیمت سواری است: (زُیِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ ٱلشَّهَوَاتِ مِنَ... ٱلْخَیْلِ ٱلْمُسَوَّمَةِ).

کلمه «خَیل» اسم جمع و در این آیه به معنای اسب‏هاست و «مسوّمة» به معنای «نشاندار» است و نشان داشتن آن، به خاطر ویژگی‏های آنها از نظر اندام و تعلیم و تربیت برای سوارکاری، بویژه در میدان جنگ است. این گونه اسب‏ها در عصر نزول قرآن جاذبه فراوانی برای مردم داشته، چنان که در عصر حاضر، ماشین‏های سواری مدل‏بالا و گران‏قیمت برای دنیا زد‏گان، پُرجاذبه است.

1.. الکافی: ج۲ ص۳۱۵ ح۴.

2.. الخصال: ج۱ ص۱۳۲ ح۱۴۱.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
620

سه. دارایی فراوان

زراندوزی و انباشتن ثروت، یکی دیگر از جاذبه‏های نیرومند مادّی است که دل‏بستگی به آن موجب انواع انحراف‏های اعتقادی، اخلاقی و عملی می‏شود. از این رو، خداوند سبحان پس از زن و فرزند با تعبیر «قناطیر مقنطرة» نسبت به آن هشدار داده است: (زُیِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ ٱلشَّهَوَاتِ مِنَ... ٱلْقَنَاطِیرِ ٱلْمُقَنطَرَةِ مِنَ ٱلذَّهَبِ وَٱلْفِضَّةِ).۱

کلمه «قناطیر» جمع «قنطار» به معنای مقدار طلایی است که در پوست گاو بگنجد، یا به معنای پوستی پر از طلا و نقره است۲ و «مقنطرة» اسم مفعول و برگرفته از همین کلمه جامد است، مثل «دنانیر مدنّرة» و «دواوین مدوّنة» یا «حجاب محجوب». بنا بر این، مقصود از (ٱلْقَنَاطِیرِ ٱلْمُقَنطَرَةِ مِنَ ٱلذَّهَبِ وَ ٱلْفِضَّةِ)، انباشتن ثروت و گنجینه‏های طلا و نقره است. در روایتی از امیر مؤمنان علیه السلام آمده است:

۰.المالُ مادَّةُ الشَّهَواتِ.۳

۰.مال، مایه شهوت‏هاست.

به همین جهت، ثروت، یکی از ابزارهای آزمون الهی و رشد و کمال انسانیت است. خداوند سبحان در این باره می‏فرماید:

۰.(إِنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَ أَوْلاَدُكُمْ فِتْنَةٌ وَ ٱللهُ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ.۴

1.. آل ‏عمران: آیۀ ۱۴.

2.. ر. ک: کتاب العین: ج‏۵ ص۲۵۶. در این که این کلمه بر چه مقداری دلالت دارد، میان لغت‏شناسان اختلاف نظر زیادی است که تا هفده قول می‏رسد. برخی از این نظرها، علاوه بر آنچه در متن آمده، چنین است: چهل اوقیه یا صد یا صد و بیست رطل از طلا و نقره، هزار مثقال طلا یا نقره (لسان العرب: ج‏۵ ص۱۱۸) و چهار هزار درهم یا دینار (ر. ک: تهذیب اللّغة: ج‏۹ ص۳۰۱). عدّه‏ای نیز قائل‏اند اصلاً مقدار مشخّصی برای آن وجود ندارد؛ بلکه بر مال فراوان دلالت دارد (ر. ک: مفردات ألفاظ القرآن: ص۶۷۷). کلمۀ «قنطار» در آیات دیگری نیز به کار رفته است (ر. ک: آل ‏عمران: آیۀ ۷۵ و نساء: آیۀ ۲۰).

3.. نهج البلاغة: حکمت ۵۸. نیز، ر. ک: توسعۀ اقتصادی بر پایۀ قرآن و حدیث: ج۲ ص۹۰۹ (ویژگی‏های منفی ثروت).

4.. تغابن: آیۀ ۱۵.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2385
صفحه از 687
پرینت  ارسال به