603
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

زُخْرُفَ ٱلْقَوْلِ غُرُورًا وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ مَا فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَمَا یَفْتَرُونَ * وَلِتَصْغَىٰ إِلَیْهِ أَفْئِدَةُ ٱلَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالأَخِرَةِ وَلِیَرْضَوْهُ وَلِیَقْتَرِفُوا مَا هُم مُّقْتَرِفُونَ.۱

۰.همچنین برای هر پیامبرى، دشمنى از شیطان‏هاى آدمى و جن قرار دادیم که برخى‏شان به برخى دیگر با گفتار پوچ آراسته، پیام نهانى مى‏فرستند تا بفریبند، و اگر پروردگار تو مى‏خواست، چنین نمى‏کردند. پس آنان را با آنچه بر مى‏بافند، وا گذار * و تا دل‏هاى کسانى که به سراى پسین ایمان ندارند، به آن [گفتار آراسته فریبا] بگرایند و آن را بپسندند و هر گناهى را که بخواهند انجام دهند، مرتکب شوند).

ترکیب «زُخرُفَ الْقَول» در آیه، به معنای گفتار آراسته و فریبنده است و به سوء استفاده از هنر گفتار و نوشتار در جهت فریب دادن و گم‏راه کردن مردم اشاره دارد.

شایان ذکر است که در ارتباط با موضوع بحث، چند پیام مهم می‏توان از این دو آیه نورانی استنباط کرد. این پیام‏ها عبارت ‏اند از:

اوّل. شیطان و انسان‏های شیطان‏صفت، از هنر گفتار و نوشتارهای آراسته برای فریب دادن مردم و مبارزه با مکتب انبیا، بهره تبلیغاتی می‏برند: (زُخرُفَ ٱلْقَولِ غُرُورًا).

دوم. شیاطین انس و جن، شیوه‏های سوء استفاده از تبلیغات فریبنده را به صورت سرّی و محرمانه به یکدیگر آموزش می‏دهند: (یُوحِى بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ زُخرُفَ ٱلْقَولِ).

سوم. آرایش و پیرایش گفتار و نوشتار و تبلیغات فریبنده، نقش مؤثّری در اضلال و گم‏راه کردن مردم دارد: (زُخْرُفَ ٱلْقَوْلِ غُرُورًا).

چهارم. فعّالیت‏های تبلیغاتی شیاطین انس و جن، در قلمرو مشیّت الهی اند و خداوند سبحان نمی‏خواهد آنها را به صورت تکوینی از دشمنی با پیامبران باز دارد و جلوی تبلیغات فریبنده‏شان را بگیرد: (وَ لَوْ شَاءَ رَبُّكَ مَا فَعَلُوهُ).

1.. انعام: آیۀ ۱۱۲-۱۱۳.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
602

شما را جز آنچه [صواب‏] مى‏بینم، نمى‏نمایم و جز به راه راست و درست ره‏نمون نمى‏کنم).

گفتنی است آنچه در این آیات آمده، تنها یک گزارش محض نیست؛ بلکه هشداری به پیروان قرآن است که مراقب باشند و چرب‏زبانی مدّعیان خیرخواهی، بویژه رهبران سیاسی، آنها را فریب ندهد.

۶. سوء استفاده از هنر

هنر، بازتاب زیبایی‏های برخاسته از ذوق، ابتکار، تخیّل و نگاه ظریف انسان است و علاقه‏مندی به آن، فطری است؛۱ زیرا همه انسان‏ها به طور طبیعی، علاقه‏مند به زیبایی هستند و هنر چون زیبایی را به گونه غیر مستقیم و بدیع انتقال می‏دهد، محبوبیت می‏یابد. از این رو، هنرمندان در زمینه‏های گوناگون، نقشی مؤثّر و سرنوشت‏ساز در صلاح و فساد جامعه داشته‏اند و دارند. به همین دلیل، انواع هنرها مورد سوء استفاده دشمنان انبیای الهی بوده و در جهان امروز نیز که تنوّع هنرها به مراتب بیش از گذشته است، این ابزار پُرجاذبه و بسیار خطرناک به شدّت مورد سوء استفاده فریبکاران و بویژه متکبّران و جهانخواران است. اینک نمونه‏هایی از سوء استفاده از هنر که قرآن کریم در باره آنها هشدار داده است:

یک. سخنوری

یکی از مصداق‏های سوء استفاده از هنر، بهره‏گیری از هنر سخنوری و گفتار آراسته است که قرآن در باره آن هشدار می‏دهد و می‏فرماید:

۰.(وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِىٍّ عَدُوًّا شَیَاطِینَ ٱلْإِنسِ وَٱلْجِنِّ یُوحِى بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ

1.. «زیبایی» و «غیر مستقیم بودن» از ویژگی‏های عام، و سه عنصر «ذوق»، «تخیّل» و «خلّاقیت» از مؤلّفه‏های اساسی ایجاد یک اثر هنری اند. آثار هنری که همواره دریافت و استنباط افراد از آنها متفاوت است، در دو دستۀ کلّی هنرهای زیبا (ترسیمی، تجسّمی، معماری، ادبیّات، موسیقی و نمایشی) و هنرهای کاربردی (طرّاحی و تزئینی) جای می‏گیرند.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2331
صفحه از 687
پرینت  ارسال به