579
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

بود» * گفت: پروردگارا! پس، مرا تا روزى که آنها (بنى آدم) برانگیخته مى‏شوند، مهلت ده. * فرمود: «تو از مهلت ‏یافتگانى * [امّا] تا روز وقت معیّن». * گفت: پروردگارا! به سبب آن که مرا گم‏راه کردی، بی‏ گمان در زمین [باطل و بدی را] در نظر آنان مى‏آرایم و همه‏شان را گم‏راه می‏کنم).

ب - فرعون، هامان و قارون

قرآن پس از بیان سرنوشت شمارى از اقوام گم‏راه گذشته، به نام چند نفر تصریح نموده است:

۰.(وَ قَارُونَ وَ فِرْعَوْنَ وَ هَامَانَ وَ لَقَدْ جَاءَهُم مُّوسَى بِالْبَیِّنَاتِ فَاسْتَكْبَرُوا فِى الأَرْضِ وَ مَا كَانُوا سَابِقِینَ.۱

۰.قارون و فرعون و هامان را [نیز] عذاب کردیم و البتّه موسى براى آنان برهان‏ها آورد؛ امّا آنان در آن سرزمین، گردنکشى پیشه کردند و پیشرو نبودند).

این سه تن نیز از گم‏راهانى هستند که حق براى آنها روشن شده بود و راه ضلالت را آگاهانه انتخاب کردند.

ج - آزر

یکى دیگر از کسانى که قرآن از زبان ابراهیم علیه السلام بارها۲ ضلالت او را مطرح کرده، «آزر» عمو یا جدّ مادرى اوست که از وی با عنوان پدر۳ یاد کرده است:

1.. عنکبوت: آیۀ ۳۹.

2.. ر. ک: شعرا: آیۀ ۸۶ و انبیا: آیۀ ۵۴ و انعام: آیۀ ۷۴.

3.. طبرسی در بارۀ این که «آزر» پدر ابراهیم علیه السلام نبوده، می‏نویسد: «زیرا نیاکان پیامبر صلی الله علیه و آله تا آدم علیه السلام همگى یکتاپرست بوده‏اند. در روایت است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: ̎ خداوند همواره مرا از صلب‏هاى طاهر به رحم‏هاى پاک منتقل مى‏ساخت تا این که مرا به عالم شما آورد و هرگز مرا به آلودگی‏هاى جاهلیت نیالود ̎ . بدیهى است که اگر در میان نیاکان پیامبر صلی الله علیه و آله کافرى وجود داشت، همه را طاهر وصف نمی‏فرمود، بویژه که خداوند متعال فرموده است: (إِنَّمَا ٱلْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ؛ جز این نیست که مشرکان پلیدند) (توبه: آیۀ ۲۸)» (مجمع البیان: ج‏۴ ص۴۹۷).


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
578

شایان ذکر است چنان که اشاره شد، از آن جا که شیاطین جن و انسان‏هاى شیطان‏صفت، خطرناک‏ترین اصناف گم‏راه و گم‏راه ‏کننده ‏اند، دیگر عناوینى را که براى ضلالت‏پیشگان در قرآن آمده است، مى‏توان به آنها و یا بر پیروان آنها برگرداند، مانند ظالمان،۱ مجرمان،۲ مغضوبان و ملعونان.۳

۳. اشخاص گم‏راه

مقصود از اشخاص گم‏راه، کسانى هستند که قرآن به طور خاص و با ذکر نام، یا با اشاره به وصف خاصّى بر گم‏راهى آنها تأکید کرده است.

یک. گم‏راهان با ذکر نام

الف - ابلیس

نخستین کسى که قرآن گم‏راهى او را با ذکر نام مطرح کرده، ابلیس است که پس از خودداری از سجده بر آدم و رانده شدن از درگاه الهى و ابتلا به ضلالت کیفرى تصمیم گرفت همه فرزندان آدم را گم‏راه کند:

۰.(قَالَ یا إِبْلِیسُ مَا لَكَ أَ لَّا تَكُونَ مَعَ ٱلسَّاجِدِینَ * قَالَ لَمْ أَكُن لأِّسْجُدَ لِبَشَرٍ خَلَقْتَهُ مِن صَلْصَٰلٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ * قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّكَ رَجِیمٌ * وَ إِنَّ عَلَیكَ ٱللَّعْنَةَ إِلَىٰ یوْمِ ٱلدِّینِ * قَالَ رَبِّ فَأَنظِرْنِى إِلَىٰ یَوْمِ یُبْعَثُونَ * قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ ٱلْمُنظَرِینَ * إِلَىٰ یوْمِ ٱلْوَقْتِ ٱلْمَعْلُومِ * قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَیتَنِى لَأُزَینَنَّ لَهُمْ فِى ٱلْأَرْضِ وَلَأُغْوِینَّهُمْ أَجْمَعِینَ.۴

۰.فرمود:‏ «اى ابلیس! تو را چه شده که با سجده کنندگان نیستى؟» * گفت: هرگز من بر آن نیستم که در برابر بشرى که او را از گِلى خشکیده برآمده از لجنى بدبو آفریده‏اى، سجده کنم! * فرمود: «پس، از این [مقام] بیرون شو، که همانا تو رانده شده‏ای * و به یقین [از حال] تا روز جزا بر تو لعنت خواهد

1.. ر. ک: ابراهیم: آیۀ ۲۷.

2.. ر. ک: شعرا: آیۀ ۹۹.

3.. ر. ک: مائده: آیۀ ۶۰.

4.. حجر: آیۀ ۳۲ ـ ۳۹.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2395
صفحه از 687
پرینت  ارسال به