567
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

دردناک آماده ساخته‏ایم).

نکته شایان توجّه این که: سران قوم نوح نیز متقابلاً نوح علیه السلام را متّهم به گم‏راهى، آن هم گم‏راهى آشکار مى‏کردند:

۰.( قالَ الْمَلأُ مِن قَوْمِهِ إِنَّا لَنَرَاكَ فِى ضَلالٍ مُّبِینٍ.۱

۰.بزرگان قومش گفتند: بی‏ گمان، تو را در گم‏راهى آشکار مى‏بینیم).

روشن است که سران قوم نوح علیه السلام مى‏دانستند که حق با نوح علیه السلام است؛ ولى از آن جا که منافع مادّى آنها مانع پذیرش دعوت وى بود، چاره‏اى نداشتند جز این که او را به گم‏راهى متّهم نمایند و با این تزویر سیاسى، از گسترش آیین الهى پیشگیرى کنند و این، سیاست استکبارى در برابر دعوت رهبران راستین الهى در درازنای تاریخ بوده است و همواره ادامه خواهد داشت.

دو. قوم هود

پس از نوح علیه السلام، هود علیه السلام براى هدایت مردم به رسالت مبعوث شد. قوم هود، قوم عاد۲ نیز نامیده مى‏شود. آنها نیز پیامبر خود را تکذیب کردند و در نتیجه به ضلالت کیفرى با سرنوشتى مشابه سرنوشت قوم نوح علیه السلام گرفتار شدند، با این تفاوت که قوم نوح در گرداب۳ و امواج کوبنده غرق شدند و قوم هود با

1.. اعراف: آیۀ ۶۰.

2.. قوم عاد، مردمی بودند که در سرزمین یمن زندگی می‏کردند. قدرت جسمانى و ثروت حاصل از کشاورزی و دامداری، آنها را به گروهی نیرومند و متمدّن تبدیل کرد و به تدریج به رفاه‏طلبی و برتری‏جویی کشیده شدند و فساد در میان آنها آشکار گشت. خداوند، هود علیه السلام را برای هدایت آنها فرستاد ولی در برابر او طغیان و سرکشی کردند و بر تکذیب و انکار او لجاجت ورزیدند. عاقبت، گرفتار عذاب دنیوی خدا یعنی توفان و گردباد شدند و به هلاکت رسیدند.

3.. واژۀ «طوفان» دو بار در قرآن آمده است: یکی در مورد عذاب قوم نوح (ر. ک: عنکبوت: آیۀ ۱۴) و دیگری در مورد عذاب فرعونیان (ر. ک: اعراف: آیۀ ۱۳۳). گفتنی است این واژه از واژه‏هایی است که از نظر لفظ با واژه‏های فارسی هم‏شکل است؛ ولی از نظر معنا تفاوت دارد. واژۀ «طوفان» در زبان عرب (( از مادّۀ «طوف» به معنای گشتن چیزی گِرد چیزی است، به طوری که آن را در بر گیرد، و به آبی که دور چیزی را بگیرد و آن را بپوشاند، اطلاق می‏شود (معجم مقاییس اللّغة: ج‏۳ ص۴۳۲)؛ ولی در فارسی، این کلمه به معنای بادهای شدید و کوبنده است که اغلب با باران‏های شدید و سیل‏آسا همراه اند. از این رو، در مورد عذاب قوم هود که با بادهای شدید هلاک شدند (ر. ک: حاقّه: آیۀ ۶ و قمر: آیۀ ۱۹ و ذاریات: آیۀ ۴ فصّلت: آیۀ ۱۶)، این واژه به کار نرفته است.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
566

پیامبران و یا سران استکبار بوده‏اند، مانند: قوم نوح، قوم هود، قوم صالح،۱ قوم عاد، قوم ثمود، قوم ابراهیم۲ و قوم فرعون،۳ و گاه به مردمى اطلاق مى‏گردد که داراى عمل نیک یا کار ناپسند بوده‏اند، مانند قوم باتقوا،۴ قوم دانا،۵ قوم باایمان،۶ قوم ظالم،۷ قوم فاسق۸ و قوم کافر.۹

مراد از اقوام گم‏راه در این جا، اکثریت مردم معاصر پیامبران و یا سران استکبار است که به شمارى از این گونه اقوام اشاره مى‏کنیم:

یک. قوم نوح۱۰

یکى از کهن‏ترین اقوام گذشته که قرآن از آنها یاد نموده، مردم معاصر نوح علیه السلام هستند که قرآن تأکید دارد سرنوشت اکثریت آنان باید براى آیندگان، پندآموز باشد:

۰.( وَ قَوْمَ نُوحٍ لَّمَّا كَذَّبُوا الرُّسُلَ أَغْرَقْنَاهُمْ وَ جَعَلْنَاهُمْ لِلنَّاسِ ءَایَةً وَ أَعْتَدْنَا لِلظَّالِمِینَ عَذَابًا أَلِیمًا.۱۱

۰.قوم نوح، چون پیامبران را دروغگو شمردند، آنان را غرق گردانیدیم و آنان را براى مردم، نشانه‏ای [عبرت‏آموز] قرار دادیم و برای ستمکاران، عذابى

1.. ( قَوْمَ نُوحٍ أَوْ قَوْمَ هُودٍ أَوْ قَوْمَ صٰالِحٍ) (هود: آیۀ ۸۹).

2.. ( قَوْمِ نُوحٍ وَ عٰادٍ وَ ثَمُودَ وَ قَوْمِ إِبْرٰاهِيمَ) (توبه: آیۀ ۷۰).

3.. ( مِنْ قَوْمِ فِرْعَوْنَ) (اعراف: آیۀ ۱۰۹).

4.. ( لِقَوْمٍ يَتَّقُونَ) (یونس: آیۀ ۶).

5.. ( لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ) (بقره: آیۀ ۲۳۰).

6.. ( قَوْمٍ مُؤْمِنِينَ) (توبه: آیۀ ۱۴).

7.. ( وَ ٱللّٰهُ لٰا يَهْدِي ٱلْقَوْمَ ٱلْكٰافِرِينَ) (بقره: آیۀ ۲۵۸).

8.. ( كٰانُوا قَوْمَ سَوْءٍ فٰاسِقِينَ) (انبیا: آیۀ ۷۴).

9.. ( وَ ٱللّٰهُ لٰا يَهْدِي ٱلْقَوْمَ ٱلْكٰافِرِينَ) (بقره: آیۀ ۲۶۴).

10.. قوم نوح، پس از آدم علیه السلام زندگى مى‏کردند. قرآن در دو سورۀ نوح و نجم، سرگذشت آنها را بیان و از آنها به افرادى مشرک (ر. ک: نوح: آیۀ ۲۳)، کافر (ر. ک: نوح: آیۀ ۲۶) و ستمکار و طغیانگر (ر. ک: نجم: آیۀ ۲۳) تعبیر کرده است که سرانجام به واسطۀ شدّت طغیانگری، گرفتار عذاب دنیوی خدا گردیدند و در توفان آب غرق شدند.

11.. فرقان: آیۀ ۳۷.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2377
صفحه از 687
پرینت  ارسال به