بنا بر این، یکی از موانع گمراهی این است که انسان تا به چیزی علم و یقین نداشته باشد، آن را باور و از آن پیروی نکند. این رهنمود از نظر قرآن به قدری اهمّیت دارد که همه مجاری ادراکی و تصمیمگیری انسان را در برابر آن مسئول میداند و میفرماید:
۰.(وَ لَا تَقْفُ مَا لَیْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ ٱلسَّمْعَ وَ ٱلْبَصَرَ وَ ٱلْفُؤَادَ كُلُّ اُولٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْٔولاً.۱
۰.از پى آنچه بِدان دانش ندارى، مرو، که گوش و چشم و دل، از همه اینها بازخواست خواهد شد).
بر این اساس، اگر انسان در باره چیزی که نمیداند، اظهار نظر نکند و آن را انکار ننماید، به کفر علمی و ضلالت کیفری دچار نمیگردد. در روایتی از امام علی علیه السلام آمده است:
۰.لَو أنَّ العِبادَ حینَ جَهِلوا وَقَفوا لَم یَكفُروا وَ لَم یَضِلّوا.۲
۰.اگر بندگان به هنگام ندانستن، درنگ میکردند، نه کافر مىشدند و نه گمراه.
۳. پیروی از حق
یکی دیگر از رهنمودهای عقل برای پیشگیری از ضلالت که در قرآن کریم بارها بر آن تأکید شده، پیروی از حق است. این رهنمود، ریشه در تطابق کامل صراط مستقیم الهی با میزان حق دارد.۳ از این رو هر گونه انحراف از حق، موجب گمراهی است:
۰.(فَمَاذَا بَعْدَ ٱلْحَقِّ إِلَّا ٱلضَّلالُ فَأَنَّىٰ تصرَفونَ.۴
۰.پس از حق، جز گمراهی چیست؟ چگونه [از حق] باز گردانده میشوید؟!).