553
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

بى ‏تردید، [شیطان] گروه بسیارى از شما را گم‏راه کرد. پس آیا اندیشه نمى‏کردید؟!).

۰.(وَ أَضَلَّ فِرْعَوْنُ قَوْمَهُ وَ مَا هَدَىٰ.۱

۰.فرعون، قوم خودش را گم‏راه نمود و [به هیچ راه حقّى] هدایت نکرد).

۲. عوامل ضلالت کیفری

ضلالت کیفری، پس از برخورداری مردم از هدایت همگانی و تمامیت حجّت و مخالفت آنهاست. بنا بر این، در صورتی که پیام الهی به مردم منتقل شده باشد، ولی آنها در اثر وسوسه‏های شیطانی، گم‏راهی خود را ادامه دهند و با آن مخالفت کنند، ضلالت آنها کیفری است. آیات زیر به ضلالت این دسته از انسان‏ها اشاره دارند:

۰.(وَ یَوْمَ یَعَضُّ ٱلظَّالِمُ عَلَىٰ یَدَیْهِ یَقُولُ یَالَیْتَنِى ٱتَّخَذْتُ مَعَ ٱلرَّسُولِ سَبِیلاً * یَٰوَیْلَتَىٰ لَیْتَنِى لَمْ أَتَّخِذْ فُلاَنًا خَلِیلاً * لَّقَدْ أَضَلَّنِى عَنِ ٱلذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِى وَ كَانَ ٱلشَّیْطَٰنُ لِلْإِنسَانِ خَذُولاً.۲

۰.[به یاد آر] روزى را که ستمگر، پشت دست‏هاى خود را به دندان مى‏گزد. مى‏گوید:‏ «اى کاش همراه پیامبر، راهى را [به سوى خدا] پیش مى‏گرفتم! * ‏اى واى بر من! کاش فلانى را [که سبب انحراف من شد] دوست نمى‏گرفتم! * حقّا که مرا از یاد خدا [یا پیامبر و قرآن] پس از آن که به من رسیده بود، منحرف نمود!» و همواره شیطان نسبت به انسان، خوار کننده بوده و هست).

در این صورت، هر چند شیطان عامل گم‏راهی است، ولی در واقع، او ابزار کیفر الهی است؛ زیرا وی توان اضلال کسانی را که از هدایت همگانی الهی پیروی کرده‏اند، ندارد.۳ بنا بر این نمی‏توان اضلال شیطان‏های جن و انس را

1.. طه: آیۀ ۷۹.

2.. فرقان: آیۀ ۲۷ ـ ۲۹.

3.. (إِنَّ عِبَادِى لَیسَ لَك عَلَیهِمْ سُلْطَانٌ إِلَّا مَنِ ٱتَّبَعَك مِنَ ٱلْغَاوِینَ؛ بی‏ گمان، تو بر بندگان من چیرگی نداری، مگر آن گم‏راهانی که از تو پیروی کنند) (حجر: آیۀ ۴۲). نیز، ر. ک: نحل: آیۀ ۹۹ و اسرا: آیۀ ۶۵.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
552

ضلالت کیفرى است؛ زیرا مهلت دادن به گم‏راه، سبب مى‏شود گم‏راهی‏اش بیشتر و مجازاتش سنگین‏تر گردد، و به دلیل حکیمانه بودن کیفر مجرمان، خدا آن را بر خود لازم دانسته است.

در آیه بعد، به نقطه مقابل ضلالت کیفرى - که هدایت پاداشى است - اشاره می‏شود. مى‏فرماید:

۰.( وَ یَزِیدُ اللهُ الَّذِینَ اهْتَدَوْا هُدًى.۱

۰.خداوند بر هدایت کسانى که هدایت یافته‏اند، مى‏افزاید).

جمله ( الَّذینَاهْتَدَوْا) نیز اشاره به بهره‏گیرى از هدایت ابتدایى است و جمله ( یَزِیدُ اللهُ) اشاره به هدایت پاداشى است و این که خداوند سبحان زمینه‏هاى تقویت هدایت عام و برخوردارى از هدایت خاص را براى هدایت یافتگان، فراهم مى‏نماید.

عوامل «ضلالت»

پیش از این توضیح دادیم که ضلالت، دو گونه است: ابتدایی و کیفری. بنا بر این، عوامل ضلالت نیز به دو دسته تقسیم می‏شوند:

۱. عوامل ضلالت ابتدایی

موانع انتقال پیام انبیای الهی به مردم، عوامل ضلالت ابتدایی شمرده می‏شوند. از این رو، شیطان و سپاهیان او و انسان‏های شیطان‏صفت، گاه عوامل ضلالت ابتدایی هستند و آن در صورتی است که انسان خود در این رابطه نقشی نداشته باشد و به سخن دیگر، جاهل قاصر باشد، نه جاهل مقصّر.

۰.(وَ لَقَدْ أَضَلَّ مِنكُمْ جِبِلّاً كَثِیرًا أَفَلَمْ تَكُونُوا تَعْقِلُونَ.۲

1.. مریم: آیۀ ۷۶.

2.. یس: آیۀ ۶۲.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2509
صفحه از 687
پرینت  ارسال به