۱. تباهى و نابودى
معنای نخست، همان معناى اوّلیه لغوىِ واژه «ضلالت» یعنى تباهى و نابودى است، مانند:
۰.(الَّذِینَ كَفَرُوا وَ صَدُّوا عَن سَبِیلِ اللهِ أَضَلَّ أَعْمَالَهُمْ.۱
۰.کسانى که کفر ورزیدند و از راه خدا باز داشتند، [خدا] اعمالشان را تباه گردانید).
۰.(وَ الَّذِینَ كَفَرُوا فَتَعْسًا لَهُمْ وَ أَضَلَّ أَعْمَالَهُمْ.۲
۰.سرنگون باد کسانى که کفر ورزیدند و کردارشان تباه باد!).
۰.(وَ قَالُوا أَءِذَا ضَلَلْنَا فِى الأَرْضِ أَءِنَّا لَفِى خَلْقٍ جَدِیدٍ.۳
۰.[مشرکان] گفتند: آیا هنگامى که در دل زمین نابود شدیم، آفرینش تازهاى خواهیم گرفت؟!).
در آیههای اوّل و دوم، «ضلالتِ اعمال» به معناى تباهى و بیاثر کردن آن است و «ضلالتِ انسان» پس از مرگ در زمین در آیه سوم، به معناى تباهى و نابودى انسان در قبر است که کافران مىپنداشتند انسانها پس از مرگ نابود مىشوند.
۲. انحراف از راه حقّ حقيقى
مقصود از «حقّ حقیقى» نقطه مقابل «حقّ پندارى» است. در بیشتر آیات قرآن، واژه «ضلال» و الفاظ مشابه آن در معناى انحراف از راه حقّ حقیقى است، مانند:
۰.(فَذَٰلِكُمُ ٱللهُ رَبُّكُمُ ٱلْحَقُّ فَمَاذَا بَعْدَ ٱلْحَقِّ إِلَّا ٱلضَّلالُ فَأَنَّىٰ تُصْرَفُونَ.۴
۰.پس آن، خداوند پروردگار حقیقى شماست و پس از حقیقت، جز گمراهى