541
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

۱. تباهى و نابودى

معنای نخست، همان معناى اوّلیه لغوىِ واژه «ضلالت» یعنى تباهى و نابودى است، مانند:

۰.(الَّذِینَ كَفَرُوا وَ صَدُّوا عَن سَبِیلِ اللهِ أَضَلَّ أَعْمَالَهُمْ.۱

۰.کسانى که کفر ورزیدند و از راه خدا باز داشتند، [خدا] اعمالشان را تباه گردانید).

۰.(وَ الَّذِینَ كَفَرُوا فَتَعْسًا لَهُمْ وَ أَضَلَّ أَعْمَالَهُمْ.۲

۰.سرنگون باد کسانى که کفر ورزیدند و کردارشان تباه باد!).

۰.(وَ قَالُوا أَءِذَا ضَلَلْنَا فِى الأَرْضِ أَءِنَّا لَفِى خَلْقٍ جَدِیدٍ.۳

۰.[مشرکان] گفتند: آیا هنگامى که در دل زمین نابود شدیم، آفرینش تازه‏اى خواهیم گرفت؟!).

در آیه‏های اوّل و دوم، «ضلالتِ اعمال» به معناى تباهى و بی‏اثر کردن آن است و «ضلا‏لتِ انسان» پس از مرگ در زمین در آیه سوم، به معناى تباهى و نابودى انسان در قبر است که کافران مى‏پنداشتند انسان‏ها پس از مرگ نابود مى‏شوند.

۲. انحراف از راه حقّ حقيقى

مقصود از «حقّ حقیقى» نقطه مقابل «حقّ پندارى» است. در بیشتر آیات قرآن، واژه «ضلال» و الفاظ مشابه آن در معناى انحراف از راه حقّ حقیقى است، مانند:

۰.(فَذَٰلِكُمُ ٱللهُ رَبُّكُمُ ٱلْحَقُّ فَمَاذَا بَعْدَ ٱلْحَقِّ إِلَّا ٱلضَّلالُ فَأَنَّىٰ تُصْرَفُونَ.۴

۰.پس آن، خداوند پروردگار حقیقى شماست و پس از حقیقت، جز گم‏راهى

1.. محمّد: آیۀ ۱.

2.. محمّد: آیۀ ۸.

3.. سجده: آیۀ ۱۰.

4.. یونس: آیۀ ۳۲.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
540

این سخن، بِدان معناست که خطا در تشخیص درست مقصدِ سعادت‏آفرین اسلام، زمینه‏ساز پیروى از رهبرانى است که خود، از راه حق منحرف شده‏اند و دیگران را نیز به انحراف مى‏کشانند.

گفتنى است که نظریّه‏هاى دیگرى نیز در باره تفاوت میان «ضلال» و «غىّ» وجود دارد؛ امّا چون به دلیلی روشن مستند نیستند،۱ از توضیح و نقد آنها صرف‏ نظر مى‏شود.

کاربردهای «ضلالت» در قرآن

واژه‏هاى برگرفته از ریشه «ضلل»، ۱۸۹ بار در ۵۵ سوره و در ۱۶۸ آیه آمده‏اند که ۴۸ بار در هیئت مصدر،۲ ۱۱۷ بار در هیئت فعل،۳ پانزده بار در هیئت اسم فاعل۴ و نُه بار در هیئت اسم تفضیل به کار رفته‏اند.

مى‏توان گفت این واژه و دیگر واژه‏هاى برگرفته از آن در قرآن کریم به طور کلّى در سه معنا به کار رفته‏اند:

1.. مثلاً فخر رازی در این باره می‏گوید: «ضلالت» آن است که انسان ابداً راهى به مقصد نیابد؛ولى «غوایت» آن است که راه او مستقیم و خالى از اشکال نباشد (ر. ک: مفاتیح الغیب: ج‏۲۸ ص۲۳۴). عسکری نیز میان این دو واژه این گونه فرق نهاده است که اوّلاً: اصل «ضلالت» هلاکتو نابودی است و اصل «غوایت» فساد، ثانیاً: «ضلالت» در وجوهی به کار می‏رود که «غوایت» درآنها به کار نمی‏رود. مثلاً ضلالت در اموری چون: راه، مکان، دین و... استعمال می‏شود؛ ولیغوایت تنها در دین استعمال دارد (ر. ک: الفروق فی اللّغة: ص۲۰۹). همچنین گفته شده: «ضلالت» انحراف از راه مستقیم با حفظ مقصد است؛ ولی «غوایت» پیمودن راهی بدون هدف است(ر. ک: فطرت در قرآن: ص۳۲۸). برخی نیز با عنایت به معنای «غیّ» در مفردات راغب، «ضلالت» را به معناى مطلق جهل و نادانى و «غوایت» را جهل توأم با عقیدۀ باطل دانسته‏اند (ر. ک: تفسیر نمونه: ج‏۲۲ ص۴۷۹).

2.. «ضلال» ۳۸ بار، «ضلالت» نُه بار و «تضلیل» یک بار.

3.. ثلاثی مجرّد، ۵۲ بار و باب «افعال» ۶۵ بار.

4.. «ضالّ» یک بار، «ضالّین» و «ضالّون» یازده بار، «مُضِلّ» دو بار و «مُضِلّین» یک بار.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2265
صفحه از 687
پرینت  ارسال به