477
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

سه. مفهوم «هدایت» شامل راه‏نمایى در امور مادّى و معنوى، و اعم از ارائه طریق و رساندن به مطلوب است.

* کاربردهای «هدایت» در قرآن: واژه‏هاى برگرفته از مادّه «ه د ی»، ۳۱۶ بار در قرآن کریم، به کار رفته‏اند که ۳۰۷ مورد از آنها، به معناى «نشان دادن راه و رساندن به مطلوب (اعم از مادّى، معنوى، تکوینى، تشریعى، خیر و شر)»، هفت بار به معناى «قربانى» و دو بار به معناى «هدیه» است.

برخى بر این باورند که هیچ لفظى در قرآن همانند «هدایت» داراى وجه‏ها و کاربردهاى مختلف نیست و تا ۲۷ کاربرد براى مشتقّات آن در قرآن ذکر کرده‏اند. ما با گسترده بودن کاربردهای «هدایت» موافقیم؛ امّا برخی از وجه‏ها و کاربردهای گفته شده قابل تأمّل یا غیر مقبول اند.

* «هادی» صفت فعل خدای سبحان: «هادى» از اسماى حسناى الهى و مانند «رحیم» و امثال آن، از صفات فعل خداوند سبحان است، نه از صفات ذات او.

* گونه‏های هدایت آفریدگار، عبارت اند از:

یک. هدایت عمومى آفریده‏ها،

دو. هدایت همگانى افراد مکلّف، شامل: هدایت فطرى، عقلى و تشریعى،

سه. هدایت اختصاصی افراد مکلّف، شامل هدایت ویژه پیامبران، هدایت ویژه اوصیاى پیامبران و هدایت ویژه مؤمنان.

و اینک، چند نکته در تبیین هدایت همگانی و هدایت ویژه الهی:

یک. هدایت همگانیِ فطری و عقلی، زمینه‏ساز هدایت تشریعی، و هدایت تشریعی، زمینه‏ساز هدایت ویژه الهی است که موجب رسیدن به مقصد است.

دو. مؤمنان راستین از دو نوع هدایت برخوردارند: یکی هدایت همگانیِ فطری، عقلی و تشریعی که مقدّمه ایمان است و دیگری هدایت ویژه قلبی که حاصل به کار بستن هدایت همگانی و پیاده شدن برنامه‏های ایمان در زندگی است. از


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
476

المُبَلِّغِ إلىٰ جَنَّتِکَ، مِن أن نَتَّبِعَ أهواءَنا فَنَعطَبَ.۱

۰.ما را به راه راست ره‏نمون شو. به ما توفیقى ده تا در راهى که به محبّتت مى‏انجامد و به بهشتت مى‏رساند، بمانیم و بپاییم، نه آن که از هواهاى نفْس خود پیروى کنیم و درمانده و تباه شویم.

گفتنى است تداومِ این هدایت، به توسعه و تعمیق آن مى‏انجامد و بدین سان، سالک به بالاترین درجات ایمان و یقین و معارف شهودى دست مى‏یابد.۲

بر اساس این توضیحات و با توجّه به این که درخواست توسعه و تعمیق معرفت دینى، منافاتى با درخواست هدایت ویژه - که سالک را به مقصد مى‏رساند - ندارد، در دعاى ( اِهدِنَا الصِّراطَ المُستَقِیمَ) مى‏توان هر دو معنا را در نظر گرفت و هر کس به تناسب جایگاه و مرتبه‏اى که در سیر و سلوک دارد، تقاضاى هدایت به مراتب بالاتر و والاترِ معرفت دینى و شهود قلبى را داشته باشد.

چکیده تفسیر آیه ششم

تفسیر (اهدِنا)

* واژه‏پژوهی «هدایت»: واژه «هدایت» در مقابل «ضلالت» و به معناى نشان دادن راه درست براى رسیدن به مقصد است. در باره معناشناسی «هدایت» چند نکته شایان توجّه است:

یک. واژه «هدایت» ذاتاً دارای بار مثبت مفهومی است، هرچند با قرینه در مصداق‏های منفی نیز به کار می‏رود.

دو. هدایت بر پنج رکن استوار است: هدایت کننده، هدایت شونده، حق بودن مقصد از منظر راه‏نما یا به ادّعای او، درست بودن راه، و توأم بودن راه‏نمایى با لطف.

1.. بحار الأنوار: ج۴۷ ص۲۳۸ ح۲۳.

2.. ر. ک: همین اثر، ص ۳۷۹ (هدایت ویژۀ مؤمنان).

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2504
صفحه از 687
پرینت  ارسال به