کسانى که ایمان نمىآورند، قرار مىدهد).
بر اساس این آیه، سنّت خداوند سبحان در هدایت و اضلال، این است که بهرهگیرى از هدایت عامّ الهى، سبب شرح صدر و گشادگى سینه براى پذیرش حق و حقایق اسلامى مىشود و این حالت، زمینهساز هدایت پاداشى و رسیدن به مقصد مىگردد. در مقابل، بیاعتنایى به هدایت عامّ الهى موجب مىشود که به تدریج، احساس نوعى نفرت از حق و حقایق دینى در وجود انسان پدید آید. قرآن در باره این حالت مىفرماید:
۰.(وَ إِذَا ذُکِرَ اللهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لَا یؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ وَ إِذَا ذُکِرَ الَّذِینَ مِن دُونِهِ إِذَا هُمْ یسْتَبْشِرُونَ.۱
۰.هنگامى که خداوند به یگانگى یاد مىشود، دلهاى کسانى که به آخرت ایمان ندارند، مشمئز [و متنفّر] مىگردد و هنگامى که از معبودهاى دیگر یاد مىشود، آنان خوشحال مىشوند).
در آیهاى که پیش از این آیه به آن اشاره شد، از این حالت، به ضیق صدر و تنگى سینه تعبیر شده و در آیهای دیگر، به شرح صدر کُفرى، تعبیر گردیده است.۲ به عبارت دیگر، تقابل با هدایت عام، موجبِ نفرت از حق و میل به باطل مىگردد و این حالت، زمینهساز خروج انسان از مدار هدایتِ پاداشى و قرار گرفتن او در مسیر اضلال کیفرى خواهد بود.
سه. هدایت الهى، دو گونه است: هدایت ابتدایى که شامل همه انسانهاست، و هدایت پاداشى که به کسانى اختصاص دارد که هدایت ابتدایى را پذیرفتهاند.
امّا اضلال خداوند سبحان، دو گونه نیست و هیچ گاه خداوند، کسى را از