427
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

بصیر، کسى است که بشنود، بیندیشد، ببیند و بینا شود و از عبرت‏ها بهره بگیرد. سپس راه آشکار و روشن را در پیش گرفته، از افتادن در پرتگاه‏هاى آن بپرهیزد.

دو. تلاش

پس از زدودن موانع معرفت، هر کس طالب یافتن صراط مستقیم باشد، با اندک تلاشی مى‏تواند به آن دست یابد. از امام على علیه السلام نقل شده است که فرمود:

۰.قَد وَضَحَت مَحَجَّةُ الحَقِّ لِطُلّابِها.۱

۰.شاه‏راه حق، براى جویندگان آن، آشکار شده است.

بر این پایه، هر قدر تلاش جستجوگر افزون گردد، حقایق بیشترى از صراط مستقیم براى او آشکار مى‏شود.

۶. وحدت و یگانگی

ششمین ویژگى صراط مستقیم، وحدت و یگانگی است. این ویژگى بِدان معناست که شاه‏راه تکامل انسانی، یکى بیشتر نیست. یگانگی صراط مستقیم - که در برابر پلورالیسم یا تکثّرگرایى۲ در راهِ ارائه شده از سوی دین برای رسیدن به سعادت جاوید است - به دو دلیل است:

1.. غرر الحکم: ج۴ ص۴۷۶ ح۶۶۷۴.

2.. واژۀ پلورالیزم (pluralism) برگرفته از دو کلمۀ «plural» به معناى «جمع» و «ism» به معناى «گرایش» است. از این رو، پلورالیزم به معناى «کثرت‏گرایى» یا «جمع‏گرایى» است. کاربرد ویژۀ آن در علوم انسانى به معناى «نوعى هویّت بخشیدن به کثرت اندیشه‏ها و کردارها در حوزه‏ها و گفتمان‏هاى اجتماعى» است، در برابر یگانه‏انگارى (monism = مونیزم) که فقط یک نوع اندیشه را بر حق مى‏داند. در فلسفۀ دین، این واژه با قید «دینى» (پلورالیزم دینى یا کثرت‏گرایى دینى) مطرح مى‏شود و مراد از آن به رسمیت شناختن تعدّد و تکثّر ادیان و مذاهب است، در برابر واژۀ انحصارگرایى (exclusivism) که فقط یک دین و یک تفکّر دینى را که انحصارگر به آن معتقد است، معتبر مى‏داند و بقیّه را باطل مى‏شمارد (براى پژوهش در این موضوع، ر. ک: دین‏شناسى، محمّد حسین‏زاده و پلورالیزم دینى یا پلورالیزم در دین، سید حسن حسینى و دین‏شناسى، عبداللّٰه جوادى آملى و فلسفۀ دین، علی‏ اکبر رشاد، صراط مستقیم، عباس نیکزاد و پلورالیزم دینى یا کثرت‏گرایى، جعفر سبحانى).


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
426

(فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الأَبْصَارُ وَ لَکن تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتی فِى الصُّدُورِ.۱

۰.در حقیقت، چشمان، کور نیستند؛ بلکه دل‏هایى که در سینه‏ها هستند، نابینایند).

همان طور که نابیناى ظاهرى از دیدن نور خورشید محروم است، کوردلان نیز نمى‏توانند صراط مستقیم و راه روشن را تشخیص دهند؛ راهى که انبیا، مردم را به آن دعوت کرده‏اند. براى نمونه، یکى از موانع معرفت، تعصّب است. کسى که دچار این بیمارى است، مى‏خواهد همه، نظریّه باطل او را بی ‏چون و چرا بپذیرند. چنین شخصى نمى‏تواند حق را هر چند بسیار روشن باشد، بپذیرد. در روایتى از امام على علیه السلام آمده است:

۰.مَن کانَ غَرَضُهُ الباطِلَ لَم یُدرِکِ الحَقَّ وَ لَو کانَ أشهَرَ مِنَ الشَّمسِ.۲

۰.آن که غرضش باطل باشد، حق را در نمی‏یابد، هرچند آشکارتر از خورشید باشد.

از این رو، حتّى پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله نیز نمى‏تواند کوردلان را به راه روشن زندگى هدایت کند:

۰.(وَ مَا أَنتَ بِهَادِى الْعُمْىِ عَن ضَلٱلَتِهِمْ.۳

۰.و تو نمى‏توانى کوردلان را از گم‏راهی‏شان برهانى).

امّا کسانى که از بصیرت و بینش باطنى برخوردارند، راه روشنى را که انبیا ارائه کرده‏اند، به آسانى تشخیص مى‏دهند و انتخاب مى‏نمایند.

برخى از روایات که واضح و روشن بودن صراط مستقیم را مطرح کرده‏اند، به این مقدّمه اشاره دارند، مانند آنچه از امام على علیه السلام نقل شده که فرمود:

۰.إنَّمَا البَصیرُ مَن سَمِعَ فَتَفَکَّرَ، وَ نَظَرَ فَأَبصَرَ، وَ انتَفَعَ بالعِبَرِ، ثُمَّ سَلَکَ جَدَداً واضِحاً، یَتَجنَّبُ فیهِ الصَّرعَةَ فِی المَهاوی.۴

1.. حج: آیۀ ۴۶.

2.. غرر الحکم: ج۵ ص۴۲۳ ح۹۰۲۳.

3.. نمل: آیۀ ۸۱.

4.. نهج البلاغة: خطبۀ ۱۵۳.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2539
صفحه از 687
پرینت  ارسال به