389
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

۱. راهِ درست زندگى

کلمه «صراط» به معناى راه درست زندگى است؛ راهى که انسان را به مقصد اعلاى انسانیت مى‏رساند و خیر دنیا و آخرت او را تأمین مى‏کند. این معنا با دو تعبیر بیان شده است:

یک. راه خدا

بى ‏تردید، بهترین راه کامیابى از زندگى، راهى است که آفریدگار انسان به او معرّفى کرده است؛ زیرا او تنها کسى است که بی‏نیاز مطلق است و از نیازهاى انسان کاملاً آگاه است و راه تأمین خواست‏هاى او را بهتر از هر کس دیگر مى‏داند.۱ از این رو، قرآن، راهِ درست زندگى را راهِ خدا نامیده است و تعبیرهایى مانند: (صِرَاطِ اللهِ۲ (صِرَاطِ الْعَزِیزِ الحَمِید۳ (صِرَاطِ الحَمِید۴ (سَبِیلِ الله)۵ و (سَبِیلِ رَبِّكَ)۶ به همین معنا اشاره دارند.

دو. راه مستقیم

تعبیر دیگر قرآن، از راهى که سالک را به مقصد مطلوب زندگى مى‏رساند، راه مستقیم است. تعبیرهایی مانند: (الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیم)۷ که در سوره حمد آمده و

1.. برای آگاهی بیشتر در این باره، ر. ک: فلسفۀ وحى و نبوّت.

2.. شورا: آیۀ ۵۳.

3.. ابراهیم: آیۀ ۱ و سبأ: آیۀ ۶.

4.. حج: آیۀ ۲۴.

5.. «سبیل اللّٰه» در قرآن ۶۴ بار آمده است. برای نمونه، ر. ک: بقره: آیۀ ۱۵۴، ۱۹۰، ۱۹۵، ۲۱۷ ـ ۲۱۸، ۲۴۴، ۲۴۶، ۲۶۲ و ۲۷۳.

6.. نحل: آیۀ ۱۲۵. افزون بر آن، تعبیرهای (سُبُلَ رَبِّكِ) (نحل: آیۀ ۶۹ و ۱۲۵)، (سُبُلُنا) (ابراهیم: آیۀ ۱۲، عنکبوت: آیۀ ۶۹)، (سُبُلَنٰا) (عنکبوت: آیۀ ۱۲) و (سَبِيلِی) (آل ‏عمران: آیۀ ۱۹۵، یوسف: آیۀ ۱۰۸) نیز در قرآن به کار رفته ند.

7.. فاتحه: آیۀ ۶.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
388

کلمه «مستقیم» اسم فاعل از باب استفعال و از مادّه «ق و م» است. این مادّه بر راست‏قامتى، استوارى، ایستایى، اعتدال و دوام دلالت مى‏کند۱ و صفت براى امور مادّى و معنوى قرار مى‏گیرد و مقصود از آن، منحرف نبودن از راه حق است.

کاربردهاى «صراط» و «مستقیم» در قرآن

واژه «صراط» در قرآن کریم، ۴۵ بار به کار رفته است. بررسى موارد کاربرد آن در این کتاب آسمانى، نشان مى‏دهد که این واژه مانند «طریق» و «سَبیل» در مطلقِ راه، به کار رفته است و خصوصیاتِ موارد استعمال، از قرائن فهمیده مى‏شوند. واژه «مستقیم» ۳۷ بار در قرآن آمده که ۳۴ بار صفت برای «صراط»۲ و یک بار برای «طریق»۳ و یک بار برای «هُدیً»۴ و دو بار برای «قِسطاس»۵ به معناى ترازو، قرار گرفته است.

گفتنی است که در همه این موارد، «مستقیم» به معناى درستى و دورى از هر گونه انحراف از حق است.

قرآن کریم، واژه «صراط» را با قرینه در سه معنای معنوی و دو معنای مادّی به کار برده است:

1.. ر. ک: کتاب العین: ج۵ ص۲۳۱ و معجم مقاییس اللّغة: ج۵ ص۴۳ و لسان العرب: ج۱۲ ص۴۹۸.

2.. ر. ک: فاتحه: آیۀ ۶ و بقره: آیۀ ۱۴۲ و ۲۱۳ و آل‏ عمران: آیۀ ۵۱ و ۱۰۱ و نساء: آیۀ ۶۸ و ۱۷۵ و مائده: آیۀ ۱۶ و انعام: آیۀ ۳۹، ۸۷، ۱۲۶، ۱۵۳ و ۱۶۱ و اعراف: آیۀ ۱۶ و یونس: آیۀ ۲۵ و هود: آیۀ ۵۶ و حجر: آیۀ ۴۱ و نحل: آیۀ ۷۶ و ۱۲۱ و مریم: آیۀ ۳۶ و حج: آیۀ ۵۴ و مؤمنون: آیۀ ۷۳ و نور: آیۀ ۴۶ و یس: آیۀ ۴ و ۶۱ و صافّات: آیۀ ۱۱۸ و شورا: آیۀ ۵۲ و زخرف: آیۀ ۴۳، ۶۱ و ۶۴ و فتح: آیۀ ۲ و ۲۰ و ملک: آیۀ ۲۲ و احقاف: آیۀ ۳۰.

3.. ر. ک: احقاف: آیۀ ۳۰.

4.. ر. ک: حج: آیۀ ۶۷.

5.. ر. ک: اسرا: آیۀ ۳۵ و شعرا: آیۀ ۱۸۲.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2258
صفحه از 687
پرینت  ارسال به