برگرفته از مادّه آن، یازده مورد در قالبهای گوناگون به کار رفتهاند که ده مورد، به معنای کمک و یاری و یک مورد، در قالب «عَوان» به معنای میانسال است.
* دلیل حصر استعانت: تقدیم «إیّاک» بر «نستعین» افاده حصر میکند؛ یعنی: ما تنها از خداوند سبحان یاری میخواهیم. دلیل حصرِ یاریجویی به خداوند سبحان، یک جمله است: «لا قُوّة إلّا باللّٰه»؛ یعنی در جهان جز او هیچ نیروی مستقلّی وجود ندارد و توانایی همه توانمندان، از او و به اراده اوست.
* استعانت از خدا و استفاده از اسباب: بهرهگیری از اسباب، نهتنها منافاتی با انحصار یاریجویی به خدا ندارد، بلکه در قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام به آن توصیه شده است. در این باره، فرقی میان موحّد و مشرک نیست و تفاوت آنها در این است که موحّد در تنگناها ناامید نمیگردد و نیز از ابزار نامشروع برای رسیدن به هدف استفاده نمیکند.
* لازمه صداقت در قرائت (إِیَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاكَ نَسْتَعِینُ): تنها کسی میتواند صادقانه بگوید «إیّاک نعبد و إیّاک نستعین» که مراتب توحید افعالی را طی کرده باشد. بنا بر این، مبدأ حصر «عبادت» و «استعانت»، حقیقت توحید است. از این رو، توحید و توکّل، از یکدیگر قابل تفکیک نیستند.
* صداقت جمعی، در حصر عبادت و استعانت: خداوند مهربان از روی لطف به بندگان، آیه (إِیَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاكَ نَسْتَعِینُ) را در قالب جمع، تعلیم فرموده تا همه بتوانند در گفتن آن در نماز (از باب تغلیب) صادق باشند.
* برکات حصر استعانت: انحصار یاریجویی به خداوند منّان و توکّل بر او در کارها، برکات فراوانی در زندگی مادّی و معنوی انسان دارد که مهمترین آنها عبارت اند از: برخورداری از اراده قوی، احساس بینیازی و عزّت، بهرهمندی از امدادهای غیبی، آسان شدن سختیها و کارسازی و سببسازی الهی که جامعترینِ برکات آن است.