337
پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم

هست می‏شود. از فرمان‏های من اطاعت کن تا تو را چنان قرار دهم که به هر چه بگویی: ̎ هست شو̎، هست شود».۱

پیامبران خدا و نیز اوصیای آنان که کامل‏ترین بندگان الهی و سرآمد عابدان ‏اند، از ولایت تکوینی برخوردارند و این ولایت، مبدأ معجزات، کرامات و خوارق عاداتی است که به اذن خدا توسّط آنان انجام می‏شود:

۰.(وَ مَا كَانَ لِرَسُولٍ أَن یَأْتِىَ بِٔایَةٍ إلَّا بِإِذْنِ اللهِ.۲

۰.هیچ فرستاده‏ای را نرسد که بی ‏اجازه خدا نشانه‏ای بیاورد).

عیسی علیه السلام از این ولایت برخوردار بود که می‏فرمود:

۰.(أَنِّى أَخْلُقُ لَكُم مِّنَ الطِّینِ كَهَیْٔةِ الطَّیْرِ فَأَنفُخُ فِیهِ فَیَكُونُ طَیْرَا بِإِذْنِ اللهِ وَاُبْرِئُ الأَكْمَهَ وَ الأَبْرَصَ وَاُحْىِ الْمَوْتَى بِإِذْنِ اللهِ وَاُنَبِّئُكُم بِمَا تَأْكُلُونَ وَمَا تَدَّخِرُونَ فِى بُیُوتِكُمْ إِنَّ فِى ذَ لِكَ لَایَةً لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِینَ.۳

۰.من از گِل برای شما [چیزی] به شکل پرنده می‏سازم. آن گاه در آن می‏دمم، پس به اذن خدا پرنده‏ای می‏شود و به اذن خدا نابینای مادرزاد و پیس را بهبود می‏بخشم و مردگان را زنده می‏گردانم و شما را از آنچه می‏خورید و در خانه‏هایتان می‏اندوزید، خبر می‏دهم. مسلّماً در این [معجزات] برای شما - اگر مؤمن باشید - نشانه‏ای است).

همچنین سلیمان علیه السلام در اثر دارا بودن ولایت تکوینی، باد را در فرمان خود داشت:

۰.(فَسَخَّرْنَا لَهُ الرِّیحَ تَجْرِى بِأَمْرِهِ رُخَآءً حَیْثُ أَصَابَ.۴

1.. گفتنی است هرچند این روایت و روایت قبلی از نظر سند ضعیف هستند، ولی مضمون آنها هماهنگ با حدیث معتبر «قرب نوافل» و نیز آیاتی است که در ادامۀ بحث آمده‏اند.

2.. مؤمن: آیۀ ۷۸.

3.. آل ‏عمران: آیۀ ۴۹.

4.. ص: آیۀ ۳۶.


پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
336

انسان در این موقعیت «مَثَلِ خدا» و «خلیفه خدا» در زمین می‏گردد و بدین‏ سان به ولایت تکوینی دست می‏یابد و هر چه را بخواهد، با درخواست از خداوند متعال و به اذن او، می‏تواند انجام دهد. آنچه خداوند متعال هنگام آفرینش انسان به فرشتگان فرمود، می‏تواند اشاره به این معنا باشد:

۰.(وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّى جَاعِلٌ فِى الأَرْضِ خَلِیفَةً.۱

۰.و چون پروردگار تو به فرشتگان گفت: من در زمین، جانشینی خواهم گماشت).

خلیفه خداوند متعال باید بتواند کار او را انجام دهد. در این باره گفته شده:

۰.العُبودِیَّةُ جَوهَرَةٌ كُنهُهَا الرُّبوبِیَّةُ.۲

۰.عبودیت، گوهری است که حقیقت آن، ربوبیّت است.

و در حدیثی قدسی آمده است:

۰.عَبدى! أطِعنی حَتّىٰ أجعَلَکَ مَثَلى.۳

۰.بنده من! از من اطاعت کن تا تو را مَثَل خود کنم.

و نیز روایت شده است:

۰.إنَّ اللّهَ تَعالىٰ یَقولُ فی بَعضِ كُتُبِهِ: یابنَ آدَمَ! أنَا حَیٌّ لا أموتُ، أطِعنی فیما أمَرتُکَ أجعَلکَ حَیَّاً لا تَموتُ. یابنَ آدمَ! أنَا أقولُ لِلشَّیءِ: كُن فَیكونُ، أطِعنی فیما أمَرتُکَ أجعَلکَ تَقولُ لِلشَّیءِ: كُن فَیكونُ.۴

۰.خداوند متعال در یکی از کتاب‏های خود می‏فرماید: «ای فرزند آدم! من زنده‏ای هستم که هرگز نمی‏میرم. از فرمان‏های من اطاعت کن تا تو را زنده‏ای قرار دهم که هرگز نمیری. ای فرزند آدم! من به هر چه بگویم: ̎ هست شو‏،

1.. بقره: آیۀ ۳۰.

2.. مصباح الشریعة: ص۵۳۶.

3.. مشارق أنوار الیقین: ص۶۹.

4.. إرشاد القلوب: ص۷۵.

  • نام منبع :
    پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السلام (مبانی و روش) جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادي مسعودي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي،
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
    محل نشر :
    مشهد
    تاریخ انتشار :
    1398/01/01
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2640
صفحه از 687
پرینت  ارسال به